Het is nu 05 jul 2020, 01:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 237 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Yo-hans 1000+
BerichtGeplaatst: 18 aug 2015, 09:49 
 WWW  Profiel

Aangezien ik dit forum voornamelijk via tapatalk gebruik is het altijd lastig om grote posts te doen met foto's en alles.

Ik zal zo snel mogelijk proberen om een compleet verslagje neer te zetten met tal van tegenslagen en alles, maar hier alvast wat specificaties:

Bak 195x80x78 (waterhoogte ongeveer 65) cm. Bean animal overloop met buizen door de muur naar de berging waar een rio 400 omgebouwd is tot bioloog. Bak is dus iets meer dan 1000L, totaal gaat er ongeveen 1200-1300L water in.
Water wordt rondgepompt door 2x 6000L/u opvoerpompen die electronisch regelbaar zijn.

Verlicht met 6xT5 54W dimbaar (draait nu op halve kracht) en 2x 20W LED aan weerszijde omdat de verlichting eigenlijk tekort is.

Uiteraard CO2, met inmiddels een dubbel CO2 reactor. Purigen en actieve kool wordt er gebruikt. Doseerpompen om sporenelementen, PK en een stikstofmengsel te doseren. 's Nachts wordt de boel belucht om de CO2 eruit te blazen en de pH omhoog en 100% O2 te houden.

Nature style inrichting met P. simulans, T. espei, N. marginatus, 20x A. borelli en nog een cleaning crew van verschillende soorten algeneters.

De ombouw is nog altijd niet af, maar vordert gestaag. En ben in de berging ook nog een wasbak aan het aanleggen om makkelijk de gafzakken schoon te kunnen maken en zodat ik vanuit daar kan water verversen. Maar ook hier de nodige tegenslagen :cry:

Bij deze alvast een preview van de lege bak naast mijn oude 400L aquarium:
Afbeelding

Plandora Instagram
Plandora Facebook

Berichttitel: Re: Yo-hans 1000+
BerichtGeplaatst: 18 aug 2015, 11:26 
 Profiel

zeker indrukwekkend! (maar volgens mij heb ik deze foto op een andere site al eens voorbij zien komen :mrgreen: )

ben zeer benieuwd naar hoe het er nu bijstaat!!!!

groetjes,

yme

BerichtGeplaatst: 18 aug 2015, 13:42 
 Profiel

Lekker groot!

Ben benieuwd!

gr Peter

BerichtGeplaatst: 18 aug 2015, 15:55 
 WWW  Profiel

yme schreef:
zeker indrukwekkend! (maar volgens mij heb ik deze foto op een andere site al eens voorbij zien komen :mrgreen: )

ben zeer benieuwd naar hoe het er nu bijstaat!!!!

groetjes,

yme

Dat kan kloppen :vv:

peter hartman schreef:
Lekker groot!

Ben benieuwd!

gr Peter

Groot was ook de voornaamste eis :DANCE::

Plandora Instagram
Plandora Facebook

BerichtGeplaatst: 18 aug 2015, 16:04 
 WWW  Profiel

De opbouw/ombouw:
Afbeelding

Afbeelding
Wat stenen en hout erin gelegd:
Afbeelding
Soil en zand:
Afbeelding
En planten maar:
Afbeelding

Afbeelding
Water erin:
Afbeelding
Na een dagje was de boel helder en was dit het resultaat:
Afbeelding
10 dagen later:
Afbeelding

De voorgrond beplanting in het zand was tijdelijk. Ik wilde weten hoe het zou staan, maar ging er al vanuit dat het er vroeg of laat uit zou gaan omdat ik zand een veel helderder beeld vindt geven.

Toen ik terug kwam van vakantie zag de bak er zo uit (na het snoeien en verwijderen van de voorgrond die ik toch niet mooi genoeg vond):
Afbeelding

De CO2 stond veel te laag en als gevolg zat er een aardige laag alg op de stenen en op de Lilaeopsis. Nu ruim een maand later nog niet helemaal hersteld...

Zal nu even wat foto's maken hoe de bak er nu bij staat;)

Plandora Instagram
Plandora Facebook

BerichtGeplaatst: 18 aug 2015, 16:42 
 Profiel

wauw! wat een bak!
je ziet het pas als je naar de visjes kijkt. je referentiekader is echt helemaal zoek in zo'n bak :P

zijn dat seiryu stenen? ik merk dat mijn KH daar echt flink van omhoog gaat. is dat bij jou ook zo?

en een soil bodem! samen met die stenen is dat geen goedkoop grapje!

groetjes,

yme

BerichtGeplaatst: 18 aug 2015, 16:55 
 WWW  Profiel

De stenen worden alweer iets schoner en de planten doen het nu beter nu de CO2 harder kan. Het grootste probleem was dat de CO2 reactor eigenlijk te klein was voor de bak. Ik had bij de opbouw een tweede reactor ingebouwd om als purigen wervelbed te fungeren. Dit was echter niet zo'n succes om 2 redenen. Allereerst als de stroom uitviel dan stroomde alle purigen het bioloog in, je kunt wel raden wat er vervolgens gebeurde als de stroom weer aan ging :XX: . Dit was echter vrij vlot opgelost met een terugslagklep maar telkens als de pomp opstartte dan kwam de purigen hoger dan tijdens gebruik en kwam het dus ook in de bak terecht. Dus deze tweede reactor heb ik ook omgebouwd tot CO2 reactor en de purigen zit nu gewoon in een zakje in het bioloog. De CO2 lost nu eerst op in de eerste reactor. Vult deze zich tever met CO2 dan zuigt een slangetje de CO2 met een venturi naar de 2e reactor waar deze dus als nevel in terecht komt en daar verder oplost.

Verdere tegenslagen waren meerdere lekkages, met als gevolg dat ik bepaalde buizen los heb moeten zagen en helemaal opnieuw maken. De overloopkam is al een keer in zijn geheel losgekomen en zit nu weer half los. Tot twee keer toe is het slangetje van de CO2 losgeschoten net voor het terugslagventiel (ondanks een extra tyrap de 2e keer), met als gevolg dat er 100 liter water mijn berging in liep en mijn pompen stonden droog te pompen (niet leuk wakker worden :DOH: )
Afijn, ik had foto's beloofd:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het koppeltje A. ortegai ga ik mee proberen te kweken dus heb ik uit de 1000L moeten halen (dat heeft ook een week geduurd):

Afbeelding

Afbeelding
Een beetje een wazige foto, maar wat een kleur laat deze vis af en toe zien:
Afbeelding

Daarvoor in de plaats zitten nu 20 borelli's en o, wat zijn ze mooi geel!:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plandora Instagram
Plandora Facebook

BerichtGeplaatst: 18 aug 2015, 16:59 
 WWW  Profiel

yme schreef:
wauw! wat een bak!
je ziet het pas als je naar de visjes kijkt. je referentiekader is echt helemaal zoek in zo'n bak :P

zijn dat seiryu stenen? ik merk dat mijn KH daar echt flink van omhoog gaat. is dat bij jou ook zo?

en een soil bodem! samen met die stenen is dat geen goedkoop grapje!

groetjes,

yme

Vindt zelf ook dat de bak er op de foto veel kleiner uitziet, in het echt is het een flink bakbeest in de huiskamer!

Zijn geen seiryu stenen, maar keishou. Expres gekozen omdat ze iets minder kalk afgeven, maar is nog altijd merkbaar dat ze het wel doen. Zit 100kg steen in, voor meer dan €400,- hout en 10 zakken soil. Mijn vriendin verklaarde me voor gek, maar ben geen student meer dus kan het eindelijk betalen!! :vv:

Plandora Instagram
Plandora Facebook

BerichtGeplaatst: 18 aug 2015, 17:02 
 Profiel

Wow, wat een bak zeg! Doet me een beetje denken aan 'Nature Chaos' van 'The Green Machine'!

Bedankt voor het delen! Mogen we ook een kijkje nemen in je 'machinekamer'? Ik ben benieuwd wat er allemaal achter zit!

BerichtGeplaatst: 18 aug 2015, 17:34 
 WWW  Profiel

Esmond schreef:
Wow, wat een bak zeg! Doet me een beetje denken aan 'Nature Chaos' van 'The Green Machine'!

Bedankt voor het delen! Mogen we ook een kijkje nemen in je 'machinekamer'? Ik ben benieuwd wat er allemaal achter zit!

Natuurlijk! Wanneer kom je langs? :LOLL:

En voor alle anderen hier een filmpje van de ruimte achter mijn aquarium. Het moet allemaal nog netter gemaakt worden en er moet nog een wasbak aangelegd worden zodat ik makkelijker water kan verversen maar het idee is er:

https://www.dropbox.com/s/epg9lxnafypqhxh/VIDEO0051.mp4?dl=0

Plandora Instagram
Plandora Facebook

BerichtGeplaatst: 18 aug 2015, 17:52 
 Profiel

Citaat:
Natuurlijk! Wanneer kom je langs?

nou..... ik vind het ook leuk om een keer langs te komen :mrgreen:
een klein tussendoor APE uitstapje?

Citaat:
Zijn geen seiryu stenen, maar keishou. Expres gekozen omdat ze iets minder kalk afgeven, maar is nog altijd merkbaar dat ze het wel doen. Zit 100kg steen in, voor meer dan €400,- hout en 10 zakken soil. Mijn vriendin verklaarde me voor gek, maar ben geen student meer dus kan het eindelijk betalen!

keishou, weer wat geleerd! ja, wat een geld he! toen ik met mijn 2 tassen vol met hout binnen kwam lopen en riep dat het een koopje was voor die 15 euro per wortel en vervolgens mijn seiryu stenen ging bestellen, heeft mijn vriendin de volgende dag een nieuwe tv gekocht! :mrgreen: 88) (onder het motto: geld uitgeven kan ik ook en nu kunnen beiden naar iets nieuws kijken!)

ziet er nu al strak uit! prachtig! dat wil je echt van dichtbij bekijken 8)
prachtige vissen en wat een helder water (is niet het geval in mijn bak... moet ik eens een topic over openen.. hmmm... doe ik vanavond wel)

groetjes,

yme

BerichtGeplaatst: 18 aug 2015, 18:32 
 Profiel

Cool om ook de hardware te zien! Zijn dat twee 'Cerges DIY reactors'?

BerichtGeplaatst: 18 aug 2015, 19:02 
 WWW  Profiel

Esmond schreef:

Jep

Plandora Instagram
Plandora Facebook

BerichtGeplaatst: 18 aug 2015, 20:18 
 Profiel

Yo-han schreef:
Esmond schreef:

Jep

Gaaf, daar ben ik ook mee bezig. Mijn 7-up water (CO2 bellen) vind ik er toch niet mooi uitzien. Wat gebruik je als 'behuizing'? De pot zelf zeg maar!?

BerichtGeplaatst: 18 aug 2015, 21:59 
 WWW  Profiel

yme schreef:
Citaat:
Natuurlijk! Wanneer kom je langs?

nou..... ik vind het ook leuk om een keer langs te komen :mrgreen:
een klein tussendoor APE uitstapje?

Altijd wellkom Yme, en vergeet je oxyguard niet, daar ben ik nog altijd benieuwd naar :OOPSS:

Esmond schreef:
Gaaf, daar ben ik ook mee bezig. Mijn 7-up water (CO2 bellen) vind ik er toch niet mooi uitzien. Wat gebruik je als 'behuizing'? De pot zelf zeg maar!?

Daar hou ik ook niet van nee. Maar ik heb gewoon een standaard waterfilter behuizing gepakt. Hadden er toevallig nog een paar liggen op mijn werk.

Plandora Instagram
Plandora Facebook

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 237 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur