Even een kort chronologisch overzicht van de inrichting van mijn vietnamese biotoopje tot nu. Het betreft een goedkoop bijbakje, beginnend bij een gekregen juwel record 60 waarvan de verlichting kapot was (vsa). Ik heb hier de hoekfilter uitgesloopt. Het pompje met een spons erover word gebruikt voor filtratie en voornamelijk voor stroming want het moet een vietnamees beekje voorstellen.
Er is een extra lamp ingebouwd door de standaard vsa te vervangen voor een sterkere, 36W vsa (had ik nog liggen), en tegen alle regels in heb ik de lampen (2 x 15W) gewoon in serie staan. Er hangt een 3000K en een 14000K boven, gewoon omdat ik beide gratis kon krijgen en de binnenkant van de kap is wit gespoten ipv reflectoren. De lampen zijn al oud dus wel aan vervanging toe, maar alles (incl. alg) groeit nog prima en het mocht niet te veel kosten. Alleen het gratis gekregen 80 grams co2-setje is vervangen door mijn reserve 500 grams fles van mijn grote aquarium en ik heb daar voor 7 tientjes een co2-regelaar incl magneetventiel voor gekocht en een nieuwe co2 diffusor.
Er zit geen verwarming in. De kamer waar hij staat komt doorgaans niet onder de 18 graden en dat kunnen deze vissen prima hebben. Daarbij is de bak altijd 4-5 graden warmer dan de kamer door de lampen. Een paar weken geleden heb ik de kap zelfs op een kiertje moeten zetten want de kamer was 25 graden en de bak 30 graden.
Flora & fauna:
25 x Tanichthys micagemmae
4 x Sewellia lineolata
10 x Paracaridina sp. Princess bee (hier zijn er echter wel een paar van verdwenen)
Rotala sp. 'vietnam'
Ultricularia graminifolia
Limnophila aromatica
Riccardia chamedryfolia
(Blyxa japonica)
Alle vissen en planten komen van nature in Vietnam voor alleen de blyxa japonica wilde niet aanslaan in dit bakje. Heb nog meerdere stekjes in mijn 400L staan dus mogelijk steek ik er later nog eentje bij op de hoop dat hij dan wel wil.
Daarnaast heb ik in het begin ontzettende last van slakken gehad zoals op enkele foto's wel te zien is. En ook erg veel cyanobacter (bak staat 's morgens in de zon), staghorn alg en nog een paar soorten. De stenen maak ik expres nooit schoon, want die algen zijn als voedsel voor de sewellia's bedoeld.
De gemodificeerde lichtkap:

De opbouw:

Groei:

Detailfoto's:

De bak is nog niet af maar wordt al steeds voller en komt dus richting wat ik voor ogen had. Wellicht wil ik er ook een foto van insturen voor het iaplc (layout contest) dus op en aanmerkingen zijn welkom. Vooral of jullie vinden dat ik voor de foto de stenen weer mooi moet schoonmaken (blauw) of dat ik het zo moet laten.
Johan