Vorige week was het dan eindelijk zover, ik had tijd om de boel te verbouwen. Woensdag ben ik begonnen met het hout op een glasplaat vast te lijmen, alvast de javavarens en het oude hout uit mijn oude bak gehaald en de nieuw bestelde plantjes vast klaar gelegd om zo te planten:

Donderdag kon ik hem dan echt leeg gaan halen:

Tijdelijke opvang voor de vissen:

Het aquarium brandschoon en de glasplaat met hout erin:

Op de bodem dit maal lavastenen, met een laagje voedingsstoffen. Nitraat om blauwalg te voorkomen en CSM+B als sporenelementen (we hebben het nog wel over de sponsoring Gilles

) en tot slot een Amerikaanse favoriet osmocoat (hier in de vorm van gecoate pokon korrels):

Daar overheen fluval stratum (ook helaas niet gesponsord), grof achterin en fijn voorin. En aangezien ik een fan ben van zand ook weer in deze bak zand met een poging om het zand en aqua soil gescheiden te houden mbv stenen:

De hardscape:

Het planten van de voorgrond en epiphyten:

En de achtergrond beplanting:

De bak vullen:

Filter aan en twee uur later de vissen erin:

De volgende morgen:

Ben er best tevreden over, heb nog een heleboel javavaren en anubias over, wellicht komt er nog het 1 en ander extra in. Verder ben ik er al achter dat de stenen op twee plaatsen te laag liggen, hier komt het grind er massaal overheen. Het gras word over een week of 2-3 flink terug gesnoeid zodra dit een beetje geworteld heeft. Op die manier hoop ik dat de nieuwe bladeren die ervoor terug komen een stuk lager blijven. Hetzelfde geld voor de Staurogyne 'Porto Velho' linksvoor. En de rest is dan gewoon een kwestie van geduld!
Suggesties, op en aanmerkingen (niet dat ik er iets mee ga doen

) zijn welkom!