Het is nu 15 okt 2018, 17:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2004, 09:05 
 Profiel

Hoi Ruud,

Ik heb bij jou al een paar keer (universele) Pokon voorbij zien komen.
Als ik het goed heb zit het volgende er in:

N (nitraat en ammonium)
K
P (P2O5)
Sporenelementen

Ten aanzien van fosfor, is voor planten P2O5 te vergelijken met P04 ??

Zo ja, is dat de reden dat je het toevoegd (dus ipv Kaliumfosfaat), zo nee waarom dan Pokon ????

Weet jij bij welke dosis ammonium giftig wordt voor je vissen ?

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2004, 09:38 
Moderator
 Profiel

Robby,

ik zal proberen te antwoorden en ik hoop dat Ruud dan voor mij kan bevestigen :lol: :wink:

De NPK codes die op de bemestingsproducten staat die je in de handel kunt kopen voor kamerplanten, groenten,... zijn eigenlijk niet de concentraties aan N, P en K, maar de geoxideerde vorm:

N - is wel onder de de enkelvoudige vorm
P - is verrekend volgens P2O5
K - is verrekend onder de vorm K2O

Ik zal vanavond eens een berekeningetje maken, die ik ooit eens gedaan heb. Ik kan het nu niet doen aangezien ik een tabel van Mendelev :shock: nodig heb.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2004, 09:41 
Moderator
 Profiel

Bestaat de N-component enkel uit nitraat en ammonium? Je ziet ook veel dat organische componenten worden toegevoegd: zoals ureum (eindproduct van dierlijk metabolisme, komt voor in urine). Deze zijn in een aquarium niet echt ideaal te noemen en leiden vaak tot algproblemen.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2004, 10:21 
 WWW  Profiel

Hoi Rob en Sven,

heb nog steeds geen jeuk Sven, nu kan dat aan mij kant liggen net weer een paar computer crashes achter de rug, rotte elko's op het moederbord zo te zien zijn de problemen nu opgelost (dacht ik), zie namelijk geen afb. of het moet zo zijn dat die het nu verrekt om afbeeldingen van jou weer te geven. :lol: :lol:

Gekkigheid Sven hou me aanbevolen voor dat soort afbeeldingen, blijf ze schitterend vinden.
Zal t.z.t. een overzicht foto plaatsen heeft nu geen zin, ben volop aan het planten weggeven het is nu meer een kweekbak voor planten, maar dat zal wel eens een keertje ophouden als ze lid zijn geworden van een aquarium vereniging. (hoop ik) :lol:

Rob,

wat stel jij gemene vragen, ik gebruik inderdaad nog wel eens Pokon.
Waarom ik dat gebruik is dat het verbluffende resultaten geeft ook ten opzichte van de alg beslist een aanrader voor de chicliden houders die alg op hun stenen willen hebben.

Wat P205 is zou ik niet weten, misschien weet jij of Sven er iets meer over te zeggen.
Als ik Pokon doseer zie ik de planten opknappen en diepe kleuren krijgen.
Wat vooral opvalt zijn de grote witte haarwortels die je aan een hoop planten ziet komen, de gezondheid straalt er dan vanaf.

Naar mijn idee is daar het fosfaat voor verantwoordelijk.
Het is niet aan te raden het zo maar te gebruiken, voorheen gebruikte ik een doseerring bij het verversen van het 1 ml op 50 liter ververst water.
Nu doe ik het met de (eigenbouw) doseerpomp als volgt.

Ik ververste om de 14 dagen 1/3 van de inhoud van de bak (160x50x50) zeg maar ong. 150 liter daar ging dan 3 ml Pokon in één keer in, nu met het doseerpompje wordt deze 3 ml totaal over de 14 dagen continu gedoseerd.

Zelf heb ik totaal geen negatieven effecten bij de vissen opgemerkt bij de 2 manieren van toepassen.
De carradina serrata's vermenigvuldigen zich goed en als er iets gevoelig is zijn het die beestjes wel.

Ga er van uit dat de planten die wij gebruiken niet echt veel anders zijn als de kamerplanten wat betreft hun voedingsbehoeften zijn, daar het een wateroplosbaar middel is met bijbehorende chelaten en mineralen leek het mij een geschikt middel alleen het fosfaat zou ik graag er uit gezien hebben dan was het perfekt geweest, zelfs met Pokon daar er over gehad of het mogelijk was om het fosfaat er uit te laten en dit als aquaplantenvoeding op de markt te brengen, helaas niet dus :cry:

Maar we dwalen af, ammonium wordt vlugger/makkelijker opgenomen alleen het is gauw te veel, denk dat Adriaan of Sven daar wel wat meer over kunnen vertellen.

Ik zit nu nog te wachten op Sven z'n plantenpracht om daar eens lekker mee te experimenteren heb het nog niet, het blijkt dat je dat moet betalen :wink:

http://www.home.versatel.nl/rsetteur/

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2004, 10:35 
Moderator
 Profiel

Dag Ruud,

ik ben er bijna zeker van dat je planten het beter doen, net door de fosfaat in Pokon. Ik heb dat ook gemerkt dat sedert ik fosfaat in mijn aquarium bijvoeg (in heel kleine hoeveelheden!!) mijn planten veel gezonder er uit beginnen te zien. Let wel, dit is enkel nodig voor goed beplante en goed verlichte aquaria!! En natuurlijk moet je redfield in de gaten blijven houden.

Ik vind het ook eenvoudiger om de 3 macro's afzonderlijk te kunnen toevoegen ipv van in een mix. Dan moet je altijd oppassen dat 1 component niet te veel wordt toegediend.

Ah, jij moet betalen voor PP? Ik ook, namelijk :P

fotootje is aangepast ;)

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2004, 10:42 
 Profiel

Ruud,
Wederom bedankt !
Aangezien mijn PO4 heel hard op nul afstevent en ik (nog) geen kaliumfosfaat voor handen heb, zat ik al met het idee te spelen om Pokon toe te voegen. Ik durfde het echter niet aan, maar nu ik jou verhaal zo lees gaat het er vanavond nog in !!!!

Sven,
Er zijn heel veel soorten Pokon, toevallig heb ik er thuis 2 staan.
De ene is voor bloeiende planten (geloof ik tenminste) en daarvan bestaat de N uit nitraat en ammonium
De andere is voor palmen en daarin zit naast N in nitraat en ammonium inderdaad redelijk wat N in ureum-vorm.

Laatst bijgewerkt door Robby op 01 maart 2004, 16:26, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 maart 2004, 20:25 
Moderator
 Profiel

Zoals beloofd een berekeningetje (opgepast! Enkel voor de gevorderde lezer :? ):

stel dat je een doos KNO3 koopt. Dan zal op de doos de NPK-waarde vermeld worden.

Wat zal de NPK-waarde zijn als er enkel KNO3 in de doos zit?

In KNO3 zitten 3 verschillende atomen (met hun respectieve atoommassa):
- K : 39,1 g/mol
- N : 14,0 g/mol
- O : 16,0 g/mol

als je nu de verhoudingen van de atomen t.o.v. de voledige molecule neemt, kun je de massaconcentratie van K en N berekenen:
- KNO3 : 101,1 g/mol

=> massaconcentratie K = 39,1 / 101,1 = 38,6 %
=> massaconcentratie N = 14,0 / 101,1 = 13,8 %

Je zou dan denken dat de NPK-waarde 13-0-38 is maar dit is niet zo, omdat de K-waarde van K2O afkomstig is!!

Dat compliceert de berekeningen:
om de massaconcentratie van K2O te kunnen berekenen, hebben we 2 moleculen KNO3 nodig om aan onze twee kaliumatomen te komen.

=> massaconcentratie K2O = 78,2+16,0 / 101,1+101,1 = 46,6 %

De NPK-waarde van KNO3 is dus: 13-0-46

Op dezelfde manier berekend, bekomen we voor:
- KCl : 0-0-63
- K2SO4 : 0-0-54
- KH2PO4 : 0-52-34

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 maart 2004, 22:07 
 Profiel

dank je wel Sven, heb ik wat om over te dromen vannacht :lol: :lol: :lol:

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 maart 2004, 22:26 
 WWW  Profiel

dromen :?: :?

wakker liggen zal je bedoelen :wink:

aquaglas 160/60/70
bioloog 80/45/42

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 maart 2004, 10:01 
 WWW  Profiel

Heel mooi Sven die berekening en inderdaad ik snapte er inderdaad geen jota van. :cry: :cry

Als ik wat uit te rekenen heb weet ik je te vinden :wink: maar zal me nu maar weer met de plantjes bezig houden. :wink:

Robby laat eens weten, wat je eerst komende dagen ziet, als het goed is zal binnen een paar dagen al het nodige zien.
Let vooral eens op de haarwortels van bepaalde planten.
Heel goed is het bij Ludwigia te zien, bij de vaantjes de koppen enz. ben benieuwt wat je uitkomsten.

Maar nogmaals het is niet aan te raden dit spul zomaar te gebruiken (alg)
De dosering zal van een hoop factoren afhangen en zal voor elke bak anders zijn. (visbestand, voeren, hoeveelheid planten enz.)

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 maart 2004, 10:56 
 Profiel

Ruud,
Ik houd je op de hoogte !

Vanwaar die grote kans op alg ?
N+P+K heb je toch gewoon hard nodig, en van (teveel) spoorelementen krijg je toch geen alg ?

Na de toevoeging is mijn PO4 gehalte 0.5 ppm.
Mijn NO3 gehalte is 10 ppm. Zou toch goed moeten gaan ?

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 maart 2004, 11:34 
 WWW  Profiel

Hoi Rob,

juist om het fosfaat is wel nodig maar mag beslist niet teveel (kans op alg groter) zijn, in jouw geval was er blijkbaar al een tekort.

Trouwens het meten doe je dat wel steeds bij hetzelfde licht als je de kleuren bekijkt :wink:
Misschien toch eens de coloriemeter bouwen die op mijn plak- en knip pagina staat.

Maar je zal snel al wat kunnen/moeten zien, kan niet afwachten wat er bij je uitkomt.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 maart 2004, 11:36 
 Profiel

klopt, een zwaar te kort voor zowel N als P,beiden heb ik zelf weer aangevuld.

Dus ik weet snel al of het goed gaat of goed fout ???

Laatst bijgewerkt door Robby op 03 maart 2004, 11:59, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 maart 2004, 11:41 
 Profiel

oh ja, meten:

de coloriemeter is voor mij iets te technisch (ik zoek nog iemand die voor mij wil bouwen :wink: )

meten doe ik s'avonds onder het tl licht van de afzuigkap 8)

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2004, 14:04 
 Profiel

Hoi Ruud,

Ik zou je nog even op de hoogte houden hoe het gaat met de Pokon.

De Pokon wordt nu een week toegevoegd, 1,5 ml per week (dagelijks 0.21 ml) op een totaal volume van 550L.
Er is geen toename in algengroei ontstaan, en de bak reageert er erg goed op.

Zoals jij al aangaf komen er aan een aantal planten zg haarwortels.
De Ludwigia maakt echt bijna in elk bladokseltje een nieuw plantje, de cuba en de aromatica schieten aan alle kanten nieuwe spruiten.

Na het meten van het PO4 gehalte denk ik dat er zelfs nog iets meer dan 1,5ml/week nodig is om het geheel op 0.5 ppm te houden, en ik ga het nu verhogen naar 1,75ml/week.

Op zich denk ik dat je hetzelfde resultaat kan bereiken met kaliumfosfaat, maar Pokon is heel wat makkelijker te verkrijgen, en het kost bijna niets. Met een flinke fles doe je zo 5 jaar !!!!!

Wel moet ik misschien vermelden dat ik Pokon heb zonder ureum-stikstof heb gebruikt.
Sven gaf het ook al aan, maar ureum schijnt sneller een algenprobleem te kunnen veroorzaken dan nitraat of ammonium.

Ik zet het experiment in elk geval nog even door.

Laatst bijgewerkt door Robby op 08 maart 2004, 14:27, in totaal 1 keer bewerkt.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur