Het is nu 23 okt 2017, 03:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Waterparameters
BerichtGeplaatst: 13 sep 2012, 10:50 
 Profiel

Hallo,

Enige weken geleden heeft mij wederhelft een 240 liter aquarium overgenomen van een oudere baas. Nu heb ik wat vragen over de waterkwaliteit; ik heb allerlei parameters gemeten maar kan niet zo veel terug vinden over de gewenste nivo’s. De bedoeling is een bak met wat minder planten erin dan de meeste van jullie, maar wel in goede conditie. De gewenste pH is 6.8 – 7.0, is het beste voor de bewoners.

Mijn metingen:

Param. Waarde (eenheid)
pH 7.39
Geleidbaarheid 470.00 uS/cm

Ammonium (NH4) 0.18 mg/l
Nitraat (NO3) 32.86 mg/l
Nitriet (NO2) 0.13 mg/l
Fosfaat (PO4) 0.89 mg/l
Sulfaat (SO4) 87.312 mg/l
Bicarbonaat (HCO3) 95.16 mg/l
Chloride (Cl) 21.66 mg/l

Calcium (Ca) 49.69 mg/l
Natrium (Na) 38.52 mg/l
Magnesium (Mg) 9.74 mg/l
Kalium (K) 2.31 mg/l
IJzer (Fe) 0.05 mg/l

Zink (Zn) 13.15 ug/l
Koper (Cu) 11.94 ug/l
Mangaan (Mn) 5.08 ug/l
Borium (B) 3.04 ug/l
Cobalt (Co) 0.10 ug/l
Seleen (Se) 0.03 ug/l

Hieruit volgt:
KH 4.37 °
CO2 0.50 mg/l
GH 1.61 mmol/l
DH 9.01 °

De pH van het leidingwater is 8. Toch is de pH in de bak rond de 7.4 Ook als met pH minus de pH verlaagd wordt tot 7.0 is dat maar tijdelijk, de pH komt weer terug naar 7.4. Komt dit door het substraat op de bodem? Heeft het zin de CEC van de bodem te bepalen?

Ammonium, nitraat, nitriet lijkt me wel redelijk, vooral als je in het achterhoofd hebt dat het leidingwater hier al zo’n 25 mg/l bevat.
IJzer te laag, wordt aan gewerkt, maar welk nivo is redelijk/ 10 mg/l? Sporenelementen zijn wel meetbaar, maar bv borium lijkt me vrij laag. CO2 is een berekening, ook aan de lage kant, maar een CO2 module wordt niet overwogen. Zijn er andere, veilige manieren om de CO2 wat te verhogen?

Hebben jullie nog tips of adviezen? :dd:

Berichttitel: Re: Waterparameters
BerichtGeplaatst: 13 sep 2012, 11:57 
Beheerder
 Profiel

Euh, heb jij dat allemaal gemeten?

(550 liter)Mijn Bakje

BerichtGeplaatst: 13 sep 2012, 12:05 
 WWW  Profiel

Zozo, dat zijn precieze waarden, is dit door een laboratorium gedaan? De beste waarden liggen een beetje aan wat je wilt bereiken. Maar uitgaande van goede plantengroei zouden de volgende waarden aangepast kunnen worden:

AquaEarl schreef:

Mijn metingen:

Param. Waarde (eenheid)
pH 7.39
Geleidbaarheid 470.00 uS/cm

Ammonium (NH4) 0.18 mg/l- Moet bij voorkeur 0 zijn, hoe lang draait de bak?
Nitraat (NO3) 32.86 mg/l - Zolang deze niet verder oploopt goed, maar probeer ergens in de 20-30 range te komen.
Nitriet (NO2) 0.13 mg/l Moet bij voorkeur 0 zijn, hoe lang draait de bak?
Fosfaat (PO4) 0.89 mg/l - Te laag voor een plantenbak, mag omhoog naar 2-3
Sulfaat (SO4) 87.312 mg/l
Bicarbonaat (HCO3) 95.16 mg/l
Chloride (Cl) 21.66 mg/l

Calcium (Ca) 49.69 mg/l
Natrium (Na) 38.52 mg/l- Natrium is niet nodig in een plantenbak, enig idee waar dit vandaan komt?
Magnesium (Mg) 9.74 mg/l
Kalium (K) 2.31 mg/l- Erg laag!
IJzer (Fe) 0.05 mg/l- Voor alle sporenelementen (ijzer en onderstaande) geldt dat ook deze iets hoger mogen. Geen 10mg/L! maar afhankelijk van wie je spreekt minimaal 0,1mg/L en hoger dan 2mg/L gaat geen verschil meer maken. Dit is grotendeels afhankelijk van de hoeveelheid licht en wel of geen CO2. Mocht je echt naar een getalletje willen streven, denk dan aan 0,2-0,5 mg/L maar naar je planten kijken (bleke toppen, meer sporenelementen) is vaak een betere graadmeter.

Zink (Zn) 13.15 ug/l
Koper (Cu) 11.94 ug/l
Mangaan (Mn) 5.08 ug/l
Borium (B) 3.04 ug/l
Cobalt (Co) 0.10 ug/l
Seleen (Se) 0.03 ug/l

Hieruit volgt:
KH 4.37 °
[color=#FF0000]CO2 0.50 mg/l - Veeeel te laag voor een plantenaquarium. Voor goede plantengroei van zelfs de makkelijkere soorten zal deze toch minstens naar 20mg/L moeten. Als dit een berekening is zegt het niet zoveel, maar het is in ieder geval onvoldoende aanwezig. Voor mooie planten is een CO2 toch echt de beste investering die je kan doen ook al geef je aan hier eigenlijk niet aan te willen beginnen. Een goedkopere maar veel bewerkelijkere methode is bio-CO2. Ook vloeibare koolstof kan overwogen worden (bijvoorbeeld easy carbo van easy life) maar is op de lange termijn vele malen duurder (en toch iets minder goed) dan een CO2 systeem.

GH 1.61 mmol/l
DH 9.01 °

De pH van het leidingwater is 8. Toch is de pH in de bak rond de 7.4 Ook als met pH minus de pH verlaagd wordt tot 7.0 is dat maar tijdelijk, de pH komt weer terug naar 7.4. Komt dit door het substraat op de bodem? Heeft het zin de CEC van de bodem te bepalen?

pH zelf geven vissen niet zoveel om, het gaat vooral om de KH die de pH bepaald. Met CO2 kun je de pH kunstmatig verlagen maar de KH blijft gelijk dus voor je vissen is er weinig verschil. Staar je dus niet blind op pH, je KH is perfect voor een plantenbak! Het veranderen van de pH kan inderdaad komen door het substraat, veel substraten op basis van klei kunnen de KH stabiliseren en dus ook je pH. Enig idee wat er op de bodem ligt?

Ammonium, nitraat, nitriet lijkt me wel redelijk, vooral als je in het achterhoofd hebt dat het leidingwater hier al zo’n 25 mg/l bevat.
IJzer te laag, wordt aan gewerkt, maar welk nivo is redelijk/ 10 mg/l? Sporenelementen zijn wel meetbaar, maar bv borium lijkt me vrij laag. CO2 is een berekening, ook aan de lage kant, maar een CO2 module wordt niet overwogen. Zijn er andere, veilige manieren om de CO2 wat te verhogen?

Hebben jullie nog tips of adviezen? :dd:

Tot slot nog even, mocht je voorkeur meer naar vissen uitgaan dan planten en zit er niet teveel licht boven het aquarium dan kunnen alle waarden (PO4, NO3, sporenelementen) iets lager gehouden worden en is CO2 minder belangrijk. Maar het belangrijkste advies, laat je niet afschrikken door alle nummers, zoals Johann Wolfgang von Goethe al zei: The first sign we don't know what we are doing is an obsession with numbers.

Laatst bijgewerkt door Yo-han op 13 sep 2012, 12:07, in totaal 2 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 13 sep 2012, 12:06 
 WWW  Profiel

Hoe werd dat allemaal zo nauwkeurig gemeten? :ssss:
En zijn dat de resultaten van één waterstaal, dus een momentopname, of is dat een statistisch relevant gemiddelde van verschillende metingen (concentraties van stoffen blijven namelijk niet constant)? :TTMM:

BerichtGeplaatst: 13 sep 2012, 12:09 
Hoe kom je aan die waardes?
Website van leidingwatermaatschapij?

Ik vind persoonlijk de meeste waardes niet zo interessant.

Belangrijk zijn
KH
pH
NO3
PO4
en in mindere mate de GH

Uiteraard dienen nitriet en ammonium/amoniak niet meetbaar te zijn!

Met je KH en pH kun je uitrekenen hoeveel CO2 er in je water zit.
Wil je je CO2 niveauniveau verhogen dan zul je het moeten toevoegen. PUNT.
pH minus is een zuur welke je KH verlaagd (en dan zakt je pH een beetje mee) maar heeft geen invloed op je CO2 niveau (ook weer niet helemaal waar, door de afbraak van je KH komt er wat CO2 vrij maar dit is maar weinig en tijdelijk).
pH minus of eikenbladextract of andere middeltjes van dien aard gebruik je uitsluitend en alleen om je KH te verlagen ..........

Een bak zonder CO2 is prima mogenlijk, wel zul je je planten er op aan moeten passen en zorgen voor niet te veel licht.

Dat je kraanwater een hoge pH heeft (= geen zuren bevat) is wettelijk vastgelegd dit is noodzakelijk zodat koperen en zinkenleidingen niet langzaamaan oplossen door het zuur in het water en zo tot lekages kunnen leiden en nog erger tot vergiftigingen kunnen leiden bij de mensen die het drinken en er mee koken!

Wat ebtreft je ijzer, niet zo naar kijken is niet belangrijk voor de bak die jij wil hebben.
Als je gewoon plantenvoeding toegoegd zit er ruim voldoende ijzer in.

BerichtGeplaatst: 14 sep 2012, 07:07 
 Profiel

Iedereen bedankt voor de adviezen. Het moet even bezinken.

De waarden heb ik zelf gemeten. Ik ben chemisch analist waardoor er wel een zekere mate van fixatie op cijfers is ja... Het zou me dan ook niet verbazen dat bv ammonia en nitriet bij metingen met testsetjes negatief zouden uitvallen. Ammonia is met een continouos flow systeem gemeten en nitriet met een discrete analyser; de metinen liggen tegen de detectiegrens aan.

De bak draait nu drie weken redelijk. De planten zijn aardig groen, maar sommige hebben wat gaten in de bladeren, en er zijn diverse bladeren beschadigd geraakt, licht verkleurd etc. Die standaard zuurstofplant die in elke beginnersbak zit groeit tegen de klippen op, de rest gaat niet zo super.

De CO2 is inderdaad een berekening. Kan hier helaas geen opgeloste gassen meten. Maar misschien kijk ik teveel naar de (voor de vissen) opgegeven pH, en denk ik teveel in chemische oplossingen. Ik weet niet welk substraat er op de bodem ligt, maar dat het een bufferend vermogen heeft is duidelijk. Voorlopig moet ik het doen met uit de lucht geabsorbeerde CO2.

De kalium was eerder duidelijk hoger, ik neem aan dat de kalium door de plant is opgenomen. Natrium komt waarschijnlijk uit de vloeibare plantenvoeding.

Het overgenomen vissenbestand is niet helemaal onze voorkeur. Er zit een paartje Pterophyllum Skalare en 1 Pterophyllum Skalare Koi in, daarvoor wordt een goed tehuis gezocht. Is er hier iemand die ze wil? Ze zijn vrij groot, ongeveer 10 cm lang. Het liefst zien we straks een bak met mooie volle planten met een schooltje kardinaaltetras en roodkopzalm. De bodemvissen mogen blijven, cory's en ancistrus.

Ik heb een paar planten weten te herkennen a.d.v. foto's: Limnophila heterophylla, Hydrocotyle leucocephala, Echinodorus bleheri, Echinodorus tenellus. Er zit meer in... maar wat?

wagtail: metingen op CF, DA, ICP-AES, ICP-MS, EC en pH apparatuur, gekalibreerd en gecertificeerd. Ik meet 1x in de week. Monster genomen boven in de bak.

BerichtGeplaatst: 15 sep 2012, 11:32 
 WWW  Profiel

Het is zeker niet mogelijk een watermonstertje op te sturen en een vergelijkbare analyse te krijgen:p

BerichtGeplaatst: 17 sep 2012, 11:03 
 Profiel

Ik kan wel wat watermonsters meten, ben namelijk wel benieuwd naar de verschillen tussen lab metingen en de testsetjes die in de omloop zijn.

Dan zou het het mooist zijn als je een monster neemt tegelijk met het doen van je eigen metingen, dan kan je de metingen later goed vergelijken.

Ik heb ongeveer 150 ml water nodig, en dat moet dan in een absoluut schone verpakking verstuurd of gebracht worden. Denk aan een klein flesje mineraalwater die je een keer omspoelt met aquariumwater voor je het vult.

Zouden er meer leden interesse hebben?

BerichtGeplaatst: 17 sep 2012, 14:50 
 Profiel

Ja ik zou ook heel graag laten testen als je dat zou willen.
Ik vind de test die ik zelf doe echt waardeloos!!!

BerichtGeplaatst: 17 sep 2012, 15:01 
Beheerder
 Profiel

Interesse zeker, het is wel een beetje ver om te versturen vrees ik..

(550 liter)Mijn Bakje

BerichtGeplaatst: 17 sep 2012, 18:54 
 Profiel

AquaEarl schreef:
Ik kan wel wat watermonsters meten, ben namelijk wel benieuwd naar de verschillen tussen lab metingen en de testsetjes die in de omloop zijn.

Dan zou het het mooist zijn als je een monster neemt tegelijk met het doen van je eigen metingen, dan kan je de metingen later goed vergelijken.

Ik heb ongeveer 150 ml water nodig, en dat moet dan in een absoluut schone verpakking verstuurd of gebracht worden. Denk aan een klein flesje mineraalwater die je een keer omspoelt met aquariumwater voor je het vult.

Zouden er meer leden interesse hebben?

Straks heb je een kubiek aan watermonstertjes aan je voordeur staan om te testen :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Het lijkt me wel héél interessant om de gangbare testsetjes eens te vergelijken met proffesionele tests....

en Danio Rerio Izegem http://www.daniorerio.be/
ook van skalaar Torhout http://www.skalaar.be/
en natuurlijk http://www.bbat.be en http://www.aquariumwereld.be

BerichtGeplaatst: 17 sep 2012, 19:13 
 Profiel

Ik ben erg benieuwd naar de verschillen van waardes van het aquariumwater van leden onderling.

Aquariums are buckets of water where you put money into.

BerichtGeplaatst: 18 sep 2012, 07:30 
 WWW  Profiel

AquaEarl schreef:

cain77 schreef:
Ik ben erg benieuwd naar de verschillen van waardes van het aquariumwater van leden onderling.

Ik vraag me dan af wat je onderzoekt. Ik ben in staat om met één test (behalve dan de omslag testen als voor KH) van één monster verschillende waarden te geven door alleen maar buiten, binnen en onder een lamp de kleuren af te lezen. De meesten van jullie zullen het wel consistent kunnen aflezen, maar toch...

@AquaEarl,
Hou jij een logboek bij? Dat lijkt mij nl erg interessant worden. Zeker als je middelen gaat gebruiken. Of dat nu "C-toevoeging", CO2, of plantenvoeding etc. is. Jij zou beter in staat zijn om het resultaat te zien in het water en het verloop. En misschien wel zelfs in staat om te bevestigen dat er Al, Cd, Cr, Na, Pb, Si, Sn, Sr, Ti, V in een middel zit (zoals hier en daar wordt geclaimd).

BerichtGeplaatst: 19 sep 2012, 06:19 
 Profiel

Citaat:
En misschien wel zelfs in staat om te bevestigen dat er Al, Cd, Cr, Na, Pb, Si, Sn, Sr, Ti, V in een middel zit (zoals hier en daar wordt geclaimd).

Al, Cd, Cr, Na, Pb, Si kan ik exact meten. Tin (Sn), Strontium (Sr), Titanium (Ti) en Vanadium (V) kan ik wel aantonen of het er in zit; maar ik heb nog nooit gehoord dat planten deze laatste vier elementen nodig zouden hebben.

Mijn vriendin houdt een logboekje bij van de belangrijkste parameters. Momenteel voegt ze alleen ijzer toe. 1 a 2 ml per dag, en ik zie het ijzer nivo inderdaad langzaam stijgen.

Citaat:
Ik vraag me dan af wat je onderzoekt. Ik ben in staat om met één test (behalve dan de omslag testen als voor KH) van één monster verschillende waarden te geven door alleen maar buiten, binnen en onder een lamp de kleuren af te lezen. De meesten van jullie zullen het wel consistent kunnen aflezen, maar toch...

Je kunt je aflezing "ijken" aan de hand van de waarde die ik vind. Je weet dan bij welke concentratie de kleur die je ziet hoort.

Citaat:
Interesse zeker, het is wel een beetje ver om te versturen vrees ik..

Hoezo? 342 km volgens google. Is de Belgische post zo duur, tegenwoordig?

Dus, Yo-han, Maurits, haco2401, rik? Nog meer gegadigden?

BerichtGeplaatst: 19 sep 2012, 07:29 
 WWW  Profiel

AquaEarl schreef:
Al, Cd, Cr, Na, Pb, Si kan ik exact meten. Tin (Sn), Strontium (Sr), Titanium (Ti) en Vanadium (V) kan ik wel aantonen of het er in zit; maar ik heb nog nooit gehoord dat planten deze laatste vier elementen nodig zouden hebben.
[...]
Je kunt je aflezing "ijken" aan de hand van de waarde die ik vind. Je weet dan bij welke concentratie de kleur die je ziet hoort.

De benoemde elementen behoren tot de "bevoorderlijke elementen", de beneficial elements. Deze bevorderen de groei, maar zijn strikt genomen niet noodzakelijk voor de groei. In dit artikel op de site van AV Ons Natuurgenot staat een tabel waarin soorten plantenvoeding staan genoemd met wat men claimt dat er in zit. Niet volledig, die tabel overigens. Bij lange na niet.

Voor Titanium kan je bijvoorbeeld opzoeken:

It was demonstrated on a very large scale that Ti-ascorbate has a very avorable, beneficial role in various physiological processes. The results show that Ti should be a member of the family of demonstrated beneficial elements.

Of dat ook opgaat voor waterplanten is weer een ander verhaal. Echter Dupla Plant bevat het volgens opgave wel.

Voor Al geldt volgens een site:

Tea has a high tolerance for Al toxicity and the growth is stimulated by Al application. The possible reason is the prevention of Cu, Mn or P toxicity effects. There have been reports that Al may serve as fungicide against certain types of root rot.

Ook hier weer: of dat ook opgaat voor waterplanten is weer een ander verhaal. Echter Dupla Plant, maar ook Drak DayDrakon en leidingwater bevat het volgens opgave wel.

Mbt tot "ijken van kleuren". Lijkt mij lastig. Misschien dat anderen het kunnen. Ik zie echt verschillende kleuren bij verschillende lichtbronnen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur