|
|
Het is nu 30 maart 2023, 22:06
|
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|
Auteur |
Bericht |
s,k
|
Berichttitel: "Riparium" Geplaatst: 04 maart 2014, 11:34 |
|
Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:49 Berichten: 46 Woonplaats: oostrum
|
Beste,
Allereerst erg blij dat ik me hier heb aangemeld.
Wat is de beste verlichting ik ben namelijk bezig met de opzet voor een Riparium. enkel zonder landdieren(kikkers,salamanders), maar wel met planten die men ook in bijv Paludariums vind. en weet dus niet of die qua lampen de zelfde sterkte etc nodig hebben als planten onderwater.
De bak wordt 80 x 60 x 60 ik zal de kap zelf maken. nu zat ik te denken zal ik de lichtbalken verticaal (60 cm) of horizontaal (80 cm) bevestigen enkel kan ik beide maten niet vinden, iemand een idee waar ik lichtbalken van 60 of 80 cm kan kopen. uiteraard ga ik met T5 werken.
Tevens ben ik opzoek naar een site die planten voor het Paludarium verkoopt Gezien waar ik woon ze veel te duur zijn.
Mvg s,k
|
|
Omhoog |
|
 |
Merel Visschers
|
Berichttitel: Re: "Riparium" Geplaatst: 04 maart 2014, 23:56 |
|
Geregistreerd: 03 feb 2014, 22:26 Berichten: 43 Woonplaats: Schermerhorn
|
Hallo,
Ik heb boven mijn paludarium T8 hangen, philips 800 serie, 3 lampen, twee verschillende kleuren. Zelfs de orchideeen doen het daar goed op..... Planten: op beurzen of uit tuincentra (diverse kleine varentjes en mossen worden gewoon als kamerplant verkocht maar doen het ook prima op een achterwand). Slaapkamergeluk doet het ook heel goed en heeft geen enkel substraat nodig anders dan water om te groeien zo blijkt. Mossen: uit het bos...
|
|
Omhoog |
|
 |
s,k
|
Berichttitel: Re: "Riparium" Geplaatst: 05 maart 2014, 00:01 |
|
|
@Merel,
Ik zal met T5 werken, T8 is mij net iets te oud wil het nu ook gewoon juist aanpakken.
Ik ga morgen even langs de intratuin en ga daar informatie opvragen en planten namen noteren.
|
|
Omhoog |
|
 |
Wagtail
|
Berichttitel: Re: "Riparium" Geplaatst: 06 maart 2014, 18:54 |
|
Geregistreerd: 31 dec 2004, 16:03 Berichten: 2161 Woonplaats: Waasland
|
s,k schreef: Ik zal met T5 werken, T8 is mij net iets te oud wil het nu ook gewoon juist aanpakken. Niet mee eens! T8 blijft volgens mij en T5 zal plaats moeten ruimen voor LED. Kijk maar naar de winkelaquaria (genre SERA, ...): daar blijft de klassieke T8-versie behouden en wordt de parallelle T5-versie volledig vervangen door LED.
_________________ Lid van AQUARIUMCLUB ATLANTIS BEVEREN
|
|
Omhoog |
|
 |
Merel Visschers
|
Berichttitel: Re: "Riparium" Geplaatst: 06 maart 2014, 20:31 |
|
|
Oeh.... Begon me al bijna heel oud te voelen! Feit is dat ik nog een heleboel T8 armaturen had, T8 lampen inderdaad nog zo algemeen zijn dat ze volop en heel goed betaalbaar in de handel zijn en dat die Philips 800 serie heel veel jaren mee gaat (en ik dus niet regelmatig lampen hoef te wisselen). Denk dat nieuwere optie ook prima zijn, hoewel ik hier in de buurt goed moet zoeken naar T8, zeker als ik afwijkende maatvoeringen of kleuren wil. Ben wel van het gemak!
|
|
Omhoog |
|
 |
jaap
|
Berichttitel: Re: "Riparium" Geplaatst: 06 maart 2014, 20:34 |
|
Geregistreerd: 04 jul 2004, 20:12 Berichten: 2095 Woonplaats: Leiderdorp
|
Philips heeft een nieuwe serie led buizen ter vervanging van T8 (niet van T5) http://www.ecat.lighting.philips.nl/l/l ... 25443/cat/Meer licht per Watt als een TL (ongeveer 10% meer) maar straalt alles naar beneden, niet rondom. Dus flinke besparing op energie kosten. Openingshoek van 140 graden dus perfect zonder reflectors te gebruiken. 50.000 uur levensduur ( 10 jaar boven een aquarium) In de standaard kleuren 840, 865 etc. en de standaard T8 lengtes. Lijkt me wel wat, echter helaas .... niet dimbaar. 
_________________ jaap. ¯\_(ツ)_/¯ http://www.denatuurinhuis.nl
|
|
Omhoog |
|
 |
s,k
|
Berichttitel: Re: "Riparium" Geplaatst: 06 maart 2014, 22:03 |
|
|
Toch besloten om voor T5 te gaan. Enkel ben ik nu aan het denken open aquarium of toch met kap..
Wat zouden jullie doen als je net weer nieuw begint met een nieuwe bak.
|
|
Omhoog |
|
 |
Merel Visschers
|
Berichttitel: Re: "Riparium" Geplaatst: 06 maart 2014, 23:26 |
|
|
Open aquarium geeft niet alleen veel vocht in de kamer waar het staat (behang wat van de muur af komt boven de bak, maar ook dat er veel water zal verdampen. In dergelijke bakken had ik altijd meer problemen met de stabiliteit. Bovendien kan je in een dichte bak de luchtvochtigheid boven water hoog houden (mijn bak: nagenoeg 100%, waardoor de meeste planten zoals mossen en varens niet uitdrogen.... Ik zou persoonlijk voor een dichte bak kiezen.
|
|
Omhoog |
|
 |
Diangelo
|
Berichttitel: Re: "Riparium" Geplaatst: 07 maart 2014, 09:25 |
|
Geregistreerd: 19 feb 2010, 21:36 Berichten: 79 Woonplaats: Amersfoort
|
Bij een paludarium is een gesloten kap beter, omdat je dan een veel betere controle hebt over de luchtvochtigheid, maar gezien jij een Riparium wilt, zou ik eerder voor een open kap gaan, zodat de planten vrijuit de hoogte een breedte in kunnen gaan. Een dichte lichtkap die de bak afsluit, belemmerd de planten die bovenwater groeien in hun groei want ze zitten vrij snel tegen de kap aan waardoor je weer brandplekken op de planten krijgt. Het ligt er dus maar net aan welke kant je op wilt, zeg maar. Ga je richting een paludarium met veel mosjes en bromelia's dat is een gesloten kap handiger, maar wil je planten die meer de ruimte nodig hebben en die geen hoge luchtvochtigheid nodig hebben zou ik een open bak kiezen.
_________________ Groet, Richard
|
|
Omhoog |
|
 |
Jeffrey
|
Berichttitel: Re: "Riparium" Geplaatst: 05 feb 2015, 11:32 |
|
Geregistreerd: 05 mei 2008, 14:53 Berichten: 378 Woonplaats: Ridderkerk
|
Beide kan, hangt er van af wat de gewenste luchtvochtigheid van je planten is. Wil je planten gebruiken uit het regenwoud dan zal je een kap moeten toepassen. Ik zelf heb een riparium van 60x30x30 (waterhoogte 10-12 cm) met een gesloten kap omdat er planten inzitten die een relatief hoge luchtvochtigheid nodig hebben.
edit: ah vet lang geleden al dit topic..
_________________ Gr.
R.A.V. 'Ciliata'
Mijn bak
|
|
Omhoog |
|
 |
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |