|
|
Het is nu 30 mei 2023, 09:35
|
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Auteur |
Bericht |
Yo-han
|
Berichttitel: Yo-hans bakken: Herinrichting 400L Geplaatst: 15 mei 2012, 14:50 |
|
Geregistreerd: 03 apr 2012, 11:19 Berichten: 1990 Woonplaats: Maarssen
|
Ik ben op dit forum terechtgekomen omdat ik met regelmaat (een halve emmer om de week) planten moet weggooien en ik zelf ook op zoek ben naar een paar bijzondere soorten. Ik heb zoals velen al sinds kind verschillende aquaria gehad, van guppies en goudvissen tot axolotls, spiegelkarpers en tangayikacichliden. Sinds 1,5 jaar heb ik open plantenaquarium (120 x 60 x 55) met een dhz meubel. Hier volgen enkele foto's van de eerste inrichting die helaas niet lang stand heeft gehouden door ontzettend kalkrijke stenen (mijn RO-unit kon er niet tegenop):  Groei:   Hierna sloegen de algen toe voornamelijk doordat het water immens hard werd en na deze foto werden de stenen vervangen door hout en de bak opnieuw ingericht:  Nog enkele detailfoto's... Glazen lily pipes (inmiddels ook 2 setjes overleden en vervangen door rvs):  De jonge manacapuru maanvisjes (ook het vele voeren om deze mooi groot te krijgen zal hebben meegespeeld in de algvorming):   Mochten er mensen geinteresseerd zijn dan komen er meer foto's;) Greetz, Johan
_________________ Een aantal van mijn oude bakken Mijn huidige 1000L+ aquarium Aquarium Design Plandora Plandora Instagram Plandora Facebook
Laatst bijgewerkt door Yo-han op 19 jul 2012, 13:48, in totaal 3 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
 |
darter
|
Berichttitel: Re: Van fouten leren! Geplaatst: 15 mei 2012, 15:19 |
|
Geregistreerd: 12 jan 2012, 16:09 Berichten: 364 Woonplaats: Lisse
|
|
Omhoog |
|
 |
Hallen
|
Berichttitel: Re: Van fouten leren! Geplaatst: 15 mei 2012, 15:24 |
|
Geregistreerd: 08 sep 2009, 19:28 Berichten: 1475 Woonplaats: Gelderland
|
Yo-han schreef: Mochten er mensen geinteresseerd zijn dan komen er meer foto's;)
Absoluut!  Gave bak, past helemaal in mijn straatje qua looks en techniek 
|
|
Omhoog |
|
 |
ikkie
|
Berichttitel: Re: Van fouten leren! Geplaatst: 15 mei 2012, 16:25 |
|
Geregistreerd: 22 maart 2008, 19:58 Berichten: 2981 Woonplaats: Amersfoort
|
|
Omhoog |
|
 |
Alexander
|
Berichttitel: Re: Van fouten leren! Geplaatst: 15 mei 2012, 16:27 |
|
Geregistreerd: 02 sep 2007, 18:54 Berichten: 281 Woonplaats: Naarden
|
|
Omhoog |
|
 |
Yo-han
|
Berichttitel: Re: Van fouten leren! Geplaatst: 15 mei 2012, 16:30 |
|
|
|
Omhoog |
|
 |
cain77
|
Berichttitel: Re: Van fouten leren! Geplaatst: 15 mei 2012, 17:31 |
|
Geregistreerd: 09 apr 2011, 21:26 Berichten: 657 Woonplaats: groesbeek
|
Een mooie rustige scape. E.v.t nog wat uitleg en fotoś van je techniek misschien. 
_________________ Groeten Danny
Aquariums are buckets of water where you put money into.
|
|
Omhoog |
|
 |
Yo-han
|
Berichttitel: Re: Van fouten leren! Geplaatst: 15 mei 2012, 17:59 |
|
|
Foto's gaat dus nog niet lukken maar over het aquarium en de techniek:
- Open bak 120x60x55 (12mm glas) - Meubel is zelfbouw, imitatie van ada (in dezelfde stijl heb ik later nog een chinchillahok voor mijn vriendin gebouwd, foto komt later...) - Lichtkap is een Aqua Light T5 6 X 54WATT 120 x 22 x 9 cm. Standaard gaan alle zes de lampen tegelijk aan, dit is omgebouwd door er een extra stekker aan te bouwen en nu kan ik met de ene stekker 2 lampen aandoen, met de andere 4 en kan zodoende dus 2, 4 of 6 lampen tegelijk aandoen. Zitten 2 dennerle amazone-day in, 2 giesseman daylight, 1 grolux en 1 aqua light 10.000k om de boel iets blauwe/koeler te krijgen. - Filter is een eheim 2080 met daarachter een externe verwarming van jebo, een uv unit en een aqua medic 1000 reactor. - CO2 is een 10kg fles (binnen 5 maanden leeg:s ) en sera ph-controller met nieuwe glazen ph electrode van jolub. - verder bij de hand: doseerpomp voor de vakanties, en een stromingspomp 3000 l/h - Alles wordt gestuurd door een geweldige gembird silver shield.
Dat was het volgens mij wel...
_________________ Een aantal van mijn oude bakken Mijn huidige 1000L+ aquarium Aquarium Design Plandora Plandora Instagram Plandora Facebook
|
|
Omhoog |
|
 |
pieter11991
|
Berichttitel: Re: Van fouten leren! Geplaatst: 17 mei 2012, 16:36 |
|
Geregistreerd: 10 apr 2012, 19:03 Berichten: 124 Woonplaats: krimpen
|
mooie bak hoor!
even een vraagje: hoe heet die soort lelie, dunne steel en een rond blaadje horizontaal erboven op? ik hoor het graag!groetjes
|
|
Omhoog |
|
 |
ikkie
|
Berichttitel: Re: Van fouten leren! Geplaatst: 17 mei 2012, 17:30 |
|
|
|
Omhoog |
|
 |
Yo-han
|
Berichttitel: Re: Van fouten leren! Geplaatst: 18 mei 2012, 09:22 |
|
|
|
Omhoog |
|
 |
Yo-han
|
Berichttitel: Re: Van fouten leren! Geplaatst: 18 mei 2012, 09:55 |
|
|
Zoals belooft, foto's van mijn bak na de verbouwing. Stenen eruit, hout erin, alles om de omgeving meer maanvis vriendelijk te maken.  Zoals op de volgende foto's te zien is werd mijn water behoorlijk geel van het hout (dood hout uit de natuur):  En tevens is hier mijn gesneuvelde glazen instroom te zien met een tijdelijke eheim korf eromheen:  Inmiddels aardig volgegroeid en ook de maanvissen zijn duidelijk gegroeid:   En een paar foto's van boven:   Wekelijks had ik een lading eieren van de maanvissen. Het bleken uiteindelijk 4 vrouwtjes en 2 mannetjes te zijn. Het ene mannetje had twee vrouwtjes waarmee hij om en om eitjes legde en de andere man hetzelfde. Hierdoor had ik 1 a 2 keer per week een lading eieren in mijn bak en ja, dit leverde territoriumstrijd op. Meestal werden de eitjes op een tak gelegd of een enkele keer op de kitnaden:  Het is helaas niet goed te zien maar naast twee slakjes zitten er ook allemaal net uitgekomen maanvisjes op het lelieblad:  Later vond ik tijdens het kanoën een prachtige echinodorus (achtige plant) die helemaal boven water groeide en dit leek me leuk om te testen in mijn open aquarium:   Deze kreeg iedere maand een bloem en die werd zonder overdrijven ongeveer een meter hoog en 40cm breed. Ik kan helaas geen foto vinden op het moment maar blijf zoeken... Nog enkele foto's van mijn maanvissen:    Dat was hem voor nu... Hierna heb ik helaas mijn maanvissen verkocht. Ik vond het aquarium te klein voor 6 van zulke grote maanvissen, zeker op de momenten dat er eitjes gelegd waren, dus zodoende heb ik ze verkocht aan een zeer bekende kweker uit het oosten des langs en wellicht zijn de eerste nakomelingen reeds al in de winkel te vinden. Greetz, Johan
|
|
Omhoog |
|
 |
ikkie
|
Berichttitel: Re: Van fouten leren! Geplaatst: 18 mei 2012, 11:12 |
|
|
Ziet er erg mooi uit. Je bent lekker aan het experimenteren. Ben je niet bang dat dat hout snel gaat rotten? Wat heb je er nu in zwemmen in plaats van de maanvissen? ik wil wel wat actuele foto's zien. Ben er nog lang niet op uitgekeken.
_________________ Groet, Johan
http://www.irg-nederland.nl
|
|
Omhoog |
|
 |
Jumper
|
Berichttitel: Re: Van fouten leren! Geplaatst: 18 mei 2012, 11:20 |
|
|