Het is nu 20 mei 2019, 23:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Andere kijk op verminderen van alg?
BerichtGeplaatst: 25 jan 2005, 10:37 
 WWW  Profiel

Hoi,

wil eens horen hoe jullie tegenover deze gedachtenkronkel staan.

Een stukje praktijk.
Heb al tijden last van draadalg wat vooral tussen de monoselenuim welig tier(de)!!!. het met geen mogelijk echt goed weg kreeg.

Ben gaan experimenteren met in het achterhoofd de Redfield Methode.
Sinds een maand of 2 ben ik mijn sporenelementen niet meer te hooi en te gras aan het doseren maar met een doseerpompje.

Fosfaat voeg ik nu niet dagelijks bij maar zo om de 1 á 2 weken een redelijke hoeveelheid.
Waarom een grotere tijdsinterval, ga er van uit dat algen praktisch geen buffer/opslaan kunnen opbouwen, planten daarintegen kunnen dat wel.

Na een dag zal dan ook de voorraad voor de algen verdwenen zijn om goed te groeien de plant daarintegen heeft nog genoeg in zich om verder te groeien.

Het is ook duidelijk te meten dat de plant het opslaat, als ik een fosfaat gehalte van 0 meet en een redelijke grote hoeveelheid fosfaat toevoeg zie ik dit binnen een dag dat het verdwenen is en de waarde weer 0 is, dit een aantal keren achter elkaar gedaan en op een gegeven moment zie je dat ineens het geen 0 meer is.
Wat na mijn idee dan wil zeggen dat de plant voldoende heeft opgenomen en gebufferd en niets meer opneeemt en een boer(tje) laat van zoveel eten :lol:
De plant kan daar een tijdje mee vooruit hoelang? ik heb dan ook de tijdsinterval maar laten afhangen niet van het meten van fosfaat (want dat is toch 0 bij mij) maar te kijken naar de haarwortel groei van bepaalde planten. (ludwigia/vaantjes/prosopinaka etc.)
Zie ik dat die achterwege blijft/vermindert/bruin wordt voeg ik weer bij en binnen 2 á 3 dagen zie ik dan weer gezonde haarwortels komen.

Wat ik nu denk en zich voorlopig ook laat aanzien (draadalg vermindert) is dat de alg staat te hongeren zo'n 1 á 2 weken en de planten uit hun voorraad putten en toch blijven groeien.

Heb je geen alg de plantengroei is goed en er wordt dagelijks gedoseerd zal de alg ook geen kans krijgen de planten pikken en slaan het gelijk op.

Heb je daarintegen alg is het misschien eens te overwegen als je toevoegingen doet alleen je sporenelementen dagelijks te doseren en het overige over een langere tijdsinterval.

Ik weet niet hoe jullie over deze kronkel denken ik ga er in ieder geval mee door daar het bij mij effect sorteert.

http://www.home.versatel.nl/rsetteur/

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jan 2005, 13:54 
 Profiel

Hmm, klinkt heel erg intressant allemaal.

Ben er nooit echt op die manier mee bezig geweest, maar zal het zeker in mijn achterhoofd houden !!

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jan 2005, 16:18 
Beheerder
 Profiel

Hoi Ruud klinkt erg logisch, maar voeg jij meer toe dan alleen sporen elementen en fosfaat?

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jan 2005, 16:38 
 Profiel

Ik weet het niet zo.

Als ik zo is nadenk. FF wat hersenspinsels hoor

Planten kunnen meststoffen opslaan in de vorm van wortels, blad en steel. Niet in een 'deposito' ofzo. Hooguit tijdelijk in hun transportsysteem, maar geen weken.
Zonder nieuwe voedingsstoffen breken ze een deel van zichzelf af en vormen daarmee nieuw blad.

Een alg is 1-cellig en enige vorm van opslag is dus onmogelijk.
Zonder verse toevoer van meststoffen gaat ie dood. maar de een zijn dood is de ander zijn brood, oftewel dode algen worden geconsumeerd door levende algen.

Maar doordat je je vissen voert komen er natuurlijk wel meststoffen in het water.

De truuk van het algen overwinnen zit hem voor mij in het "wie kan het snelste groeien". Een plant moet dus sneller groeien als dat de alg zich kan delen.
De groeisnelheid van de alg is gelimiteerd aan zijn opname snelheid. De opname snelheid is weer gelimiteerd door diffusie.
De groeisnelheid van de plant is NIET gelimiteerd door zijn opname snelheid, omdat hij bij tijdelijk tekort ook even iets af kan breken.

gr wilma

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jan 2005, 17:13 
 ICQ  Profiel

Zit volgens mij logica in Ruud.

Ik zou zeggen : blijf het goed opvolgen, en laat ons je bevindingen weten. Lijkt me een interessante manier om algengroei te belemmeren en doen afnemen, en zelfs te voorkomen.

Ik ruik een Nobelprijs hier ;)

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jan 2005, 19:22 
 WWW  Profiel

Zit misschien iets in. Het zal erop aankomen om dat te ondervinden door vanalles te proberen (verschillende intervallen en dosages) en vooral door de waterparameters goed te meten.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jan 2005, 22:04 
 Profiel

terug eens een opmerkelijke "gedachtenkronkel" van Ruudje................

en Danio Rerio Izegem http://www.daniorerio.be/
ook van skalaar Torhout http://www.skalaar.be/
en natuurlijk http://www.bbat.be en http://www.aquariumwereld.be

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jan 2005, 23:10 
 WWW  Profiel

Aquaplant Exchange Rob schreef:
Hoi Ruud klinkt erg logisch, maar voeg jij meer toe dan alleen sporen elementen en fosfaat?

Hoi,

ja, KNO3 maar dit ook weer te hooi en te gras ;-)

Citaat:
Planten kunnen meststoffen opslaan in de vorm van wortels, blad en steel. Niet in een 'deposito' ofzo. Hooguit tijdelijk in hun transportsysteem, maar geen weken.
Zonder nieuwe voedingsstoffen breken ze een deel van zichzelf af en vormen daarmee nieuw blad.

Wilma, het gaat mij ook om het tijdelijk dat is nu precies wat ik bedoel.
Het tijdelijk is ????? vandaar dat ik als uitgangspunt nu (nog) kijk hoe de haarwortel groei is, vandaar uit gezien kijk of ik weer moet toevoegen.

Je schrijft zelf al dat enige vorm van opslag onmogelijk is en bij de plant ligt dat anders.
De meststoffen in mijn bak zullen nihil zijn (meetwaarden NO3 0 - PO4 0)daar ik praktisch geen vis heb zwemmen en die er nu nog in zwemmen zoeken hun kostje zelf wel.
Wat ik dan ook voer is minimaal wat ik ook meet.
Nu doseer ik dus wel sporenelementen zie de monoselenuim grovere bladeren krijgt en de draadalg langzaam verdwijnt.

Citaat:
De truuk van het algen overwinnen zit hem voor mij in het "wie kan het snelste groeien". Een plant moet dus sneller groeien als dat de alg zich kan delen.

Dat is ook het al oude recept en wat natuurlijk (meestal) ook werkt, nu heb ik altijd een vrij redelijke hoge snelheids groei maar niet das lullig genoeg niet alleen van de planten :cry:

Maar Wilma, het opmerkelijke is sinds ik nu ong. een maand doe, de draadalg verdwijnt, mogelijk dat er nog andere oorzaken kunnen zijn.
Maar het verschil met daarvoor is de sporenelementen niet strigent doseerde wat nu wel het geval is.
Ook zie ik weer spontaan plantjes uit de bodem komen die ik dacht niet meer te hebben.
Blijkbaar heb ik de goede voorwaarden voor een goede groei en waarom die goede groei dat heeft mij tot dit hersenspinsel doen leiden, misschien zit er iets in, misschien is het toeval.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jan 2005, 00:04 
Beheerder
 Profiel

Maar Ruud hoe bereken je hoeveel je van de KNO3 en PO4 moet toe dienen?

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jan 2005, 00:26 
 WWW  Profiel

Hoi Rob,

dat is nu precies wat ik ook wil weten.

Op het moment kijk alleen maar de haarwortelgroei van bepaalde planten.

Ik kan me iets voorstellen dat eerst de waarden PO4 en NO3 meet, dan volgens de calculator gaat toevoegen, na een aantal uren of de volgende dag weer meten (zal je overigens zeer waarschijnlijk geen verhoogde PO4 meer meten) als alles nog niet aan de waardes voldoet weer toevoegen enz. op een gegeven moment zal de plant verzadigt zijn en niet meer zo snel opnemen.

Dan stel ik mij voor dat je dan een idee hebt over welke hoeveelheden in jouw omstandigheden je zal dan moeten toevoegen maar niet dagelijks maar misschien in 1 keer in de week of 2 weken :?:

De gedachtenkronkel is alleen maar bedoeld als je alg hebt.
Zou het niet zomaar gaan toepassen, zie het meer als brainstormen.

Mogelijk dat Adriaan of Wilma wat meer kunnen achterhalen of het een gekke gedachte is.
Met Adriaan heb ik in het weekend er al uitgebreid over gehad en had ongeveer dezelfde antwoorden als Wilma maar vond het opzich niet raar, dus afwachten maar.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jan 2005, 13:58 
Beheerder
 Profiel

Hoi Ruud,

Ik heb ook een tijdje geleden KNO3 en PO4 toegevoegd (Sven had voor mij berekend hoeveel en dat klopte ook) en ik had dit toegevoegd omdat ik vond dat de planten langzaam groeiden en er erg mager uitzagen. De waarden waren ook erg laag van die twee. maar na het toedienen kreeg ik last van groene alg op sommige planten niet erg veel maar wel groene alg wat ik voorheen geen last van had. (maar je wilt ook een mooie planten groei hebben)

nu zijn de waarden weer laag NO3 1mg/l en de PO4 0.1 mg/l

toch maar weer wat toegevoegd vandaag KNO3 4ml en PO4 4ml

hoop dat de alg niet weer gaat toenemen. :cry:

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jan 2005, 16:23 
 Profiel

Voor mijn stage (en opleiding) moet ik ook wel is modellen maken van bijv plantengroei.

Er word dan voornamelijk gekeken naar competitie van 2 planten soorten op 1 substraat(meststof).
Wat dan opvalt is dat bij lage substraatconcentratie de plant die het meest efficients met het substraat omgaat, de competitie wint.
Bij hoge substraat concentratie wint vaak de plant met de hoogste groeisnelheid.

Maar het lijkt heel simpel wat ik nu zeg, dat is het niet. Vooral bij hoge substraatconcentratie kunnen veel factoren een rol spelen. Zoals concurentie om licht of oppervlakte, maximale opname snelheid en verdubbelings snelheid, en nog meer. Hier word door biologen druk onderzoek naar gedaan.
Wél lijkt de efficiëntie van omgaan met substraat van groot belang te zijn bij lage substraat concentratie om te competitie te kunnen winnen.
Het winnen van een competitie wil niet zeggen dat er een soort uit geroeid is. Vaak is er dan een ong. 90-10 verdeling van het substraat tussen de 2 soorten.

De range van concentratie waarin beide soorten kunnen bestaan is een niche. Ga je over de grenzen heen van die niche dan roei je een soort uit.
In die niche zit vaak een vrij 'radicaal' omslag punt, een concentratie verschil van 1/100 meer kan dan zorgen dat opeens de onderdrukte soort de overhand krijgt.
Maar nu even genoeg zwaar gepraat. Wél leuk om over na te denken trouwens.

gr wilma

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jan 2005, 20:34 
 Profiel

Ruud , kerel het is toch wel toevallig dat we nu een keer met hetzelfde bezig zijn .. :D

Ik ben al een tijdje bezig met limiterende omstandigheden in m'n bakken.
Jouw bevinden zijn ongeveer dezelfde als de mijne en mijn idee is het volgende :

Planten nemen iid veel meer op dan ze nodig hebben en slaan dat deels ook op.
Maar het voordeel zit hem denk ik vooral in het kunnen aanpassen aan condities :
Ze groeien de hoogte in als ze niet genoeg licht kunnen vangen.
Als er teveel licht is passen ze hun pigmenten aan.
Ze vormen uitlopers op plaatsen waar die het nuttigst zijn.
Wortels zie je verschijnen als ze echt in het nauw komen.
Op zich niks mis mee om dat als indicatie te gebruiken. :lol:

Maar als belangrijkste ( wat wilma ook zegt ) ze kunnen hun snelheid terug schroeven en
ze verslaan algen als het gaat om opname van lage
concentraties van het limiterende element.

Bij jouw methode denk ik dat je mee moet nemen dat fosfaat in heel veel vormen kan voorkomen,
Binding aan ijzer, maar vooral aan bodemdetritus.
Als de concentratie in het water lager wordt dan kan het vanuit de bodem diffunderen.
Het fosfaat wat je meet wil dus eigenlijk weinig zeggen.

Mijn plantenbak ( vol met die groene rotzooi ) is gelimiteerd op fosfaat volgens de Sears Conlin methode.
http://www.cam.org/~tomlins/algae.html

In cichlide bak heb ik via het juiste voer extra fosfaat kunnen inbrengen en
die is dus gelimiteerd op co2 en spoorelementen.

De eerste methode is naar mijn idee het beste.
Maar goed, deze bakken zijn iets kleiner dus effecten treden gelukkig iets sneller op.

Alles bij elkaar denk ik dat je methode zeker wel een leuke is.
Alleen is het erg moelijk om in te schatten hoeveel "voorraad" de planten hebben.
Uiteindelijk komt het er toch op neer dat je planten alle stoffen krijgen aangeleverd net voor het moment dat er te korten optreden..

Doei doei

Eindhoven - Meer biologische info - Tell me more

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jan 2005, 22:50 
 WWW  Profiel

Hoi Tom,

wat een knutselaars zijn we en nooit een mooie bak ;-)

Citaat:
Alleen is het erg moelijk om in te schatten hoeveel "voorraad" de planten hebben.
Uiteindelijk komt het er toch op neer dat je planten alle stoffen krijgen aangeleverd net voor het moment dat er te korten optreden..

En das nu de question wat Wilma ook schrijft is ook te zien, overigens leuke stukjes Wilma :!:
Toch kan je aan bepaalde planten zien of en afleiden of ze (nog) voldoende aantreffen in zichzelf of in het water.

Zo is bijv. aan het eendekroost heel goed te zien of ze nog vreten hebben lange wortels en forseblaadjes.
Zo heeft elke plant zo zijn eigen kenmerk
Alleen zal je wel eerst moeten weten hoe planten als ze goed groeien er uit kunnen zien.

Op zich maakt het mij niet uit waar het fosfaat vandaan komt, zou ik een gewoon normaal/aantal visbestand hebben en met levendvoer zou voeren zal ik wel het nodige fosfaat inbrengen maar dat is niet het geval vandaar die handmatige toevoeging maar dan niet dagelijks wat je met je voer wel doet en zodoende ook je alg dagelijks wat geeft, dat is het verschil bij mij.

Rob, als je dan toch alg hebt, je hebt ze nu voorzien van voeding zou ik ze nu een tijdje laten hongeren :roll:

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jan 2005, 23:48 
Beheerder
 Profiel

@Ruud
De alg is nu weer zo goed als weg, omdat ik al een tijd geen KNO3 en PO4 meer toevoeg, maar ik vind de planten daardoor weer traag groeien en er niet zo vol uitzien. daarom heb ik vandaag weer wat toegevoegd.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur