Het is nu 30 maart 2023, 22:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 144 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Evasion van darter
BerichtGeplaatst: 13 jan 2012, 16:55 
 WWW  Profiel

Sinds 4 weken heb ik een nieuw aquarium. Ik wil proberen daar een "plantenbak" van te maken. Ik heb me daarom aangemeld bij dit forum. Ik hoop hier nog veel te leren. Het aquarium is een ADM evasion 150x50x60. Dit houdt ongeveer bruto 470 liter in. Ik voeg co2 toe (zit net onder de 15ml/ltr). Verder voeg ik 1x in de week 30 ml profito toe en gisteren ben ik begonnen met 6 druppels plant24 die ik dagelijks wil toevoegen. Het aquarium wordt volledig verlicht met Led lampen. Genoeg geklets nu de foto's. Als er tips zijn hoor ik die graag.

Ik heb de planten namen er bij gezet. Als die niet kloppen hoor ik het ook graag.

alternanthera reineckii roseafolia
Afbeelding

Op de voorgrond Aponogeton ulvaceus, links erachter Limnophila Sessiliflora Ambulia en rechts er achter Rotala Macandra.
Afbeelding

cryptocoryne petchii
Afbeelding

cryptocoryne beckettii
Afbeelding

Limnophila Sessiliflora Ambulia
Afbeelding

lobelia cardinalis
Afbeelding

lysimachia nummularia
Afbeelding

Een visje mag ook niet ontbreken (pseudomugil furcatus)
Afbeelding

Totaal overzicht:
Afbeelding

De vorige foto's zijn van zo'n twee weken terug. De volgende foto's zijn van gisteren:

De Aponogeton ulvaceus heeft inmiddels drie bloemknoppen. Twee drijven er op het water en de derde is hier te zien.
Afbeelding

Heteranthera zosterifolia (Sterrenkruid) Deze heb ik nog geplaats in de rechter hoek omdat die nog niet naar m'n zin is.
Afbeelding

En een totaal plaatje (zaterdag wordt er gesnoeid)
Afbeelding

Het belgisch groen vind ik niet op de juiste plaats staan en die wil ik linksachter gaan zetten. Verder wil ik de Aponogeton ulvaceus wat meer naar achteren zetten en dan de Rotala Macandra er voor. dat staat nu precies andersom.

Berichttitel: Re: Evasion van darter
BerichtGeplaatst: 13 jan 2012, 17:17 
 Profiel

Je hebt er mooie visjes (furcatussen?) in zwemmen!
Je doering profito lijkt me erg krap. Hoe zit het met je nitraat en fosfaat waarden?

http://www.irg-nederland.nl

BerichtGeplaatst: 13 jan 2012, 19:02 
 Profiel

Welkom en een mooi begin.
Volgens mijn kan je de dosering van profito ook beter verdelen in een dagelijkse dosering.
Groeten Danny. :TOP:

Aquariums are buckets of water where you put money into.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2012, 19:20 
 WWW  Profiel

Wellekom

BerichtGeplaatst: 13 jan 2012, 19:27 
Beheerder
 Profiel

Welkom hier! Eindelijk weer is iemand bij mij uit de buurt (ipv Zoetermeer of west Vlaanderen)

Leuke bak ook.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2012, 19:30 
 WWW  Profiel

Hallo Darter,
Voordat ik je aquarium met je wil doornemen (als je dat wil) wil ik eerst graag alles weten over je led verlichting.
Laat daar eens een foto van zien en geef wat info over de kleuren en het technische gedeelte.
:wink:

BerichtGeplaatst: 14 jan 2012, 19:24 
 WWW  Profiel

Allemaal bedankt voor het warme welkom.

@ikkie: De furcatussen vind ik zelf ook erg mooi. Binnen kort komen hier nog 10 melanotaenia sp. Aru II. Dan heb ik 2 scholen (pseudo)regenbogen in m'n bak.
M'n nitraat waarde is nog erg laag (5) en fosfaat is nog niet meetbaar (laatste meeting vorige week zondag). Ik verwacht dat deze vanzelf omhoog gaat zodra ik het vissen bestand ga uitbreiden. De dosering profito van 30ml is inderdaad minder dan de verpakking zegt. Dan zou ik 40ml wekelijks moeten toe voegen. Echter ondanks dat ik een "plantenbak" wil, wil ik ook voldoende zwemruimte voor de regenbogen hebben. De bak staat daarom ook niet helemaal vol met planten. Ik heb daarom de dosering iets lager gehouden.

@cain77 Ik weet niet of wekelijks of dagelijks beter is, ik ben bang dat ik het bij dagelijks toevoegen ga laten versloffen, daarom doe ik het een keer in de week na een waterwissel. Ik voeg wel dagelijks 6 druppels plant24 toe.

@WvWezel Natuurlijk wil ik graag dat je m'n aquarium met me doorneemt. Ik heb even bij jouw foto's gekeken en volgens mij kan ik van je heel veel leren :TOP:

Over de leds.
Ik heb drie high-power led-balken van 120cm. Hiervan zijn is er een daylight en twee zijn er "tropical special". De tropical is speciaal voor een goede planten groei. De balken zijn rond de 40 watt. Deze balken komen op de plek van de tl. Standaard zaten er 4 t5 lampen in deze bak. Ik zou dus nog plek hebben eventueel voor nog een led balk. Vooralsnog lijkt me dat niet nodig. Ook zou het mogelijk zijn om bijvoorbeeld 2 tl te houden en 2 leds.

Op de volgende foto zie je de reflectie van de leds van de tropical special. In de rechter bovenhoek zie je hoe de led vastgemaakt is in de tl houder. De lampjes staan hier op wit,rood, blauw en dat wordt aldoor herhaald. Het blauw is op de foto niet goed te zien. De leds kunnen echter van kleur veranderen.
Afbeelding

Bij het systeem zit een controller die bediend wordt met een afstandsbediener. Standaard start het systeem op met rood ochtendlicht, dit veranderd langzaam in een uur tijd naar daglicht. Vervolgens brand er 12 uur dachtlicht en gaat het dan weer via rood avondlicht in een uur tijd naar nachtverlichting. Verder ben ik niet zo technisch dat ik er nog heel veel meer over kan vertellen. Als je meer wilt weten kan ik je de leverancier wel PBen.

Onderstaand twee foto's waar de led's in andere kleuren staan (mijn fototoestel heeft hier wel wat moeite mee):
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag ben ik aan het snoeien gegaan. Ik heb belgisch groen dat in het midden stond naar rechts verplaats, de cambomba ietsje naar links. En zoals ik al gezegd had heb ik de Aponogeton ulvaceus wat meer naar achteren gezet en de Rotala Macandra er voor. Daarom even een nieuw totaal foto.
Afbeelding

Wat ik nog vergeten was en natuurlijk op en aquariumplanten forum heel belangrijk is, is het volledige planten bestand:
Hygrophila difformis (vaantjesplant)
Vallisneria Gigantea
Hygrophila Polusperma (Belgisch Groen)
Limnophila Sessiliflora Ambulia
Rotala Macandra
echinodorus bleheri (amazone zwaardplant)
Hygrophila Guanensis
nymphaea zenkeri (tijgerlotus)
cabomba aquatica
alternanthera reineckii roseafolia
Microsorium pteropus (Javavaren)
lysimachia nummularia
cryptocoryne beckettii
Aponogeton ulvaceus
vallisneria spiralis
Lilaeopsis Novea Zealandiae
lobelia cardinalis
cryptocoryne petchii
Heteranthera zosterifolia (Sterrenkruid)

En dan heb ik ook nog javamos tegen de achterwand (is dat een plant?)

BerichtGeplaatst: 14 jan 2012, 21:40 
 Profiel

Mag ik vragen waar je die led balken gekocht hebt en wat ze gekost hebben?
Blijven die balken redelijk koud of worden ze net zo heet als een t5 TL?
Vind het wel mooi

BerichtGeplaatst: 14 jan 2012, 22:46 
 WWW  Profiel

@NVR
De ledbalken zijn eigenlijk wel vrij prijzig. Per balk zo'n € 280. Daar komt dan de controller ook nog bij van zo'n € 300. Als je nu nog wilt weten waar ik ze gekocht hebt, laat het dan weten dan pb ik dat wel.
De balken worden wel warm maar niet super heet. Overigens zou je volgens de leverancier de kosten er uithalen omdat de energie kosten minder zijn. Persoonlijk geloof ik daar niet zo in, maar we zullen het zien. Ik heb gekozen voor ledbalken bij dit aquarium, omdat ik eigenlijk nooit zo tevreden ben geweest over tl licht. In m'n 40 jaar dat ik aquaria heb, heb ik al verschillende tl's uitgeprobeerd, maar altijd vind ik het licht wat koud overkomen (vooral s'avonds als het donker is en het aquarium verlicht is). Mijn eerste ervaring met Led's is dat ik het licht een stuk prettiger en rustiger vind overkomen. Maar het zou best kunnen zijn dat dat een gevoelskwestie is.

BerichtGeplaatst: 15 jan 2012, 10:07 
 Profiel

Zelf gebruik ik t5 en heb zomers het probleem dat de bak snel warm wordt. Mijn hoop zat dus in led licht maar zo te lezen komt daar ook nog steeds warmte vanaf. En ja de kosten zijn nog wel erg hoog als ik alles wil vervangen. 2x 54 en 2x 80 watt.

BerichtGeplaatst: 16 jan 2012, 21:17 
 Profiel

He deze bak ken ik! Maar dan van een ander forum :wink:

Leuk dat je je hier ook hebt aangemeld! (of was dat al een tijdje zo en heb ik het nu pas door?)

BerichtGeplaatst: 16 jan 2012, 23:04 
 WWW  Profiel

Nee hoor zit hier nog maar net. Ik durfde eerst niet zo, je ziet hier zulke mooie bakken... Maar daar kan ik dan wel weer van leren natuurlijk.

BerichtGeplaatst: 17 jan 2012, 09:26 
 Profiel

Ja dat is waar, maar je moet je wel bedenken dat de mooie bakken hier wel van aquarioten zijn met allemaal minstens 4000 jaar ervaring :wink: Ok, sommige misschien iets minder :))): maar iedreen heeft het allemaal ooit moeten leren..

BerichtGeplaatst: 17 jan 2012, 22:42 
 WWW  Profiel

Even een tegenslag. De voeding van de ledverlichting maakt ineens een hoop herrie. Ik heb daarom nu de 4 tl's er ingehangen. Voor de vissen zal het niet zo veel uitmaken, maar hoe gaan m'n planten dit verwerken? :?

BerichtGeplaatst: 18 jan 2012, 10:39 
 WWW  Profiel

darter schreef:
De ledbalken zijn eigenlijk wel vrij prijzig. Per balk zo'n € 280. Daar komt dan de controller ook nog bij van zo'n € 300. Als je nu nog wilt weten waar ik ze gekocht hebt, laat het dan weten dan pb ik dat wel.
Kan je me ook de gegevens van de leverancier via PB doorgeven?

Inderdaad niet goedkoop maar mijn heilige overtuiging is dat je met goedkope (meestal van Chinese makelij) LEDs/LEDstrips nooit ofte nooit dezelfde lichtsterkte/hetzelfde spectrum als van een goede TL-verlichting/dure LEDverlichting kan behalen.

Citaat:
De balken worden wel warm maar niet super heet. Overigens zou je volgens de leverancier de kosten er uithalen omdat de energie kosten minder zijn. Persoonlijk geloof ik daar niet zo in, maar we zullen het zien.
Gezien de actuele 'longlife' PowerLEDs een lichtrendement hebben (ca. 80-120 Lumen/W) dat trouwens redelijk overeenkomt met de moderne TL-lampen heb je dus ongeveer een ietsje minder tot evenveel vermogen (in Watt) aan LEDs nodig dan met TL-verlichting om een vergelijkbaar aantal Lumen te bekomen (dat LEDverlichting veel minder verbruikt zijn gewoonweg fabels, minder opgenomen vermogen = simpelweg minder afgegeven lichtsterkte) .

Een 150x50x60cm plantenbak zou i.g.v. TL-verlichting best verlicht worden met 2 tot 3x 80W/T5/1449mm of 3 tot 4x 36W/T8/1200mm lampen.
Hoeveel vermogen aan LEDbalken heb je nu in totaal?
Geeft de leveranciers specificaties voor lichtopbrengst (Lumen), verbruik (Watt), lichtspectrum (grafieken) , levensduur, lichtterugval over de levensduur?

Kan je trouwens eens een thermometer in je lichtkap plaatsen om de luchttemperatuur boven het waterniveau van je bak te meten?

Citaat:
Ik heb gekozen voor ledbalken bij dit aquarium, omdat ik eigenlijk nooit zo tevreden ben geweest over tl licht. In m'n 40 jaar dat ik aquaria heb, heb ik al verschillende tl's uitgeprobeerd, maar altijd vind ik het licht wat koud overkomen (vooral s'avonds als het donker is en het aquarium verlicht is). Mijn eerste ervaring met Led's is dat ik het licht een stuk prettiger en rustiger vind overkomen. Maar het zou best kunnen zijn dat dat een gevoelskwestie is.
Ik ben zelf ook al sinds 1965 met aquaria bezig.
Ben ook nooit echt gecharmeerd geweest door TL-verlichting maar dan voornamelijk om volgende redenen:
1. TL-lampen zijn rondstralers (reflectoren zijn trouwens noodzakelijk om het zijwaarts en naar boven 'verloren' licht te reflecteren) waardoor het uitgestraalde licht een 'plat' en reliëfloos karakter heeft. Dimbaar van 1 tot 100% maar de lichtkleur varieert niet (zichtbaar) tijdens het dimmen (1% verlichting is trouwens nog een 'pak' licht).
De zon en ook de gloeilamp/halogeenlamp/HQI-lamp zijn puntbronnen waardoor het licht een zeer natuurlijk karakter heeft (elke rimpeling van het wateroppervlak zie je terug tot op de bodem).
Ik heb ooit getest met 3x MR16 12V/50W halogeenlampen boven mijn 100x40x60cm bakje en het resultaat was gewoonweg verbluffend.
Het nadeel is dat de lichtkleur van halogeenlicht zeer geel is (ca. 3000K, te weinig blauw aanwezig voor een goede plantengroei) en de lampen op 30-40 cm boven het wateroppervlak moeten gemonteerd worden i.v.m. de stralingshoek (max. 36°) en de warmteontwikkeling (een open bak is dan noodzakelijk).
Voordeel is dat de lampen van 0% tot 100% kunnen gedimd worden waarbij de kleurtemperatuur, net als zonlicht, van rood naar (geel)wit varieert.
HQI-lampen zijn kwasi perfect (puntbron, kleurtemperaturen van 4300K tot 20.000K) ware het niet dat ze slechts dimbaar zijn van ca. 30 tot 100%.
De warmteontwikkeling is enorm en dus moeten deze lampen op minstens 30-50cm boven een open bak toegepast worden.

2. Het gebrek aan het reeds vermelde kleurtemperatuurverloop bij het dimmen (van rood/oranjeachtig naar wit en omgekeerd zoals bij een echte zonsopgang/zonsondergang).

LEDverlichting zou hierbij een aantal van mijn grieven t.o.v. TL-verlichting kunnen oplossen:
- Puntbronverlichting (al heb je bij LEDbalkverlichting wel vele tientallen tot honderdtallen puntbronnen onder de vorm van losse LEDs).
- Dimbaar van 0 tot 100% en tevens bruikbaar als (zwakke, continue) nachtverlichting.
- Door middel van een gepaste verhouding aan koudwitte en/of warmwitte, rode en blauwe LEDs en hun onderlinge lichtsterkte kan je een gepast en aangenaam lichtspectrum voor de plantengroei èn voor het menselijk oog creëren.

Mijn grootste vrees betreffende LEDverlichting is de effectieve levensduur èn de lichtterugval over de opgegeven levensduur.
Bij de recente TL-buizen (zowel T5 als T8, bvb. de 8xx en 9xx Master serie van Philips en Lumilux serie van Osram) bedraagt de lichtterugval ca. 10% over de totale levensduur, m.a.w. op het einde van de levensduur hou je nog ca. 90% van de initiële lichtsterkte over. Bij de aquariummerklampen geen idee wegens niet opgegeven.
10% lichtterugval is onmerkbaar voor het menselijk oog (i.t.t. de vroegere 30% van T8).
De levensduur van T8 (Master en Lumilux) bedraagt ca. 15.000 uur, voor T5 geldt ca. 18.000 à 25.000 uur, beiden met een uitval van max. 10% (Osram heeft zelfs een serie TL-buizen met een levensduur van meer dan 60.000 uur).

Bij LEDs geeft men de lichtterugval over de levensduur aan met de L-norm.
Actueel worden de L50, L70 en L80 norm toegepast (L50 betekent dat de LEDs op het einde van hun levensduur nog 50% van de initiële lichtsterkte afgeven, actuele TL-lampen beantwoorden dus aan de L90 norm).
De betere LEDs van bekende fabrikanten (Philips, Osram, Cree) voldoen meestal aan de L70 of L80 norm, van goedkope (Chinese) LEDs verwacht ik niet beter dan L50 vermits nooit of niet opgegeven.

Als levensduur voor LEDs/LED-lichtstrips wordt dikwijls 50.000 uur opgegeven.
50.000 uur met een lichtterugval van bvb. 30% (L70 norm) betekent dat je de LEDs vroegtijdig moet vervangen (zoals vroeger het geval was met de T8 lampen) om de lichtterugval te beperken tot een 10%.
Na hoeveel tijd moeten de LEDs/LED-lichtstrips dan vervangen worden? Geen idee want grafieken met levensduur en lichtterugval worden zelden of nooit opgegeven.
Vermits LED-lichtstrips voor aquaria meestal waterdicht ingegoten zijn (IP6x norm) zijn de aparte LEDs niet afzonderlijk te vervangen hetgeen inhoudt dat de volledige lichtstrp moet vervangen worden en dus bij de betere merken een kostbare zaak wordt (een defecte/versleten TL-buis vervangen kost slechts een paar Euro (standaard 8xx-9xx lampen) tot 20-30€ voor een specifieke aquariummerklamp).

Mijn conclusie:
LEDverlichting is dè toekomst, zonder enige twijfel.
De vooruitgang op het niveau van LEDs (lichtrendement, levensduur, lichtterugval, lichtspectrum) is echter nog volop in ontwikkeling, in de volgende jaren kunnen we enorme verbeteringen verwachten met waarschijnlijk ook consequente prijsdalingen.
Ik wacht i.i.g. nog even af.

PS: Mooie bak trouwens!

PPS: Sorry te horen dat je LED-voeding problemen geeft Darter...
Ik veronderstel dat je nog in de waarborgperiode zit? (neem dan contact op met je leverancier)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 144 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur