darter schreef:
De ledbalken zijn eigenlijk wel vrij prijzig. Per balk zo'n € 280. Daar komt dan de controller ook nog bij van zo'n € 300. Als je nu nog wilt weten waar ik ze gekocht hebt, laat het dan weten dan pb ik dat wel.
Kan je me ook de gegevens van de leverancier via PB doorgeven?
Inderdaad niet goedkoop maar mijn heilige overtuiging is dat je met
goedkope (meestal van Chinese makelij) LEDs/LEDstrips
nooit ofte nooit dezelfde lichtsterkte/hetzelfde spectrum als van een goede TL-verlichting/dure LEDverlichting kan behalen.
Citaat:
De balken worden wel warm maar niet super heet. Overigens zou je volgens de leverancier de kosten er uithalen omdat de energie kosten minder zijn. Persoonlijk geloof ik daar niet zo in, maar we zullen het zien.
Gezien de actuele 'longlife' PowerLEDs een lichtrendement hebben (ca. 80-120 Lumen/W) dat trouwens redelijk overeenkomt met de moderne TL-lampen heb je dus ongeveer een ietsje minder tot evenveel vermogen (in Watt) aan LEDs nodig dan met TL-verlichting om een vergelijkbaar aantal Lumen te bekomen (dat LEDverlichting veel minder verbruikt zijn gewoonweg fabels, minder opgenomen vermogen = simpelweg minder afgegeven lichtsterkte) .
Een 150x50x60cm plantenbak zou i.g.v. TL-verlichting best verlicht worden met 2 tot 3x 80W/T5/1449mm of 3 tot 4x 36W/T8/1200mm lampen.
Hoeveel vermogen aan LEDbalken heb je nu in totaal?
Geeft de leveranciers specificaties voor lichtopbrengst (Lumen), verbruik (Watt), lichtspectrum (grafieken) , levensduur, lichtterugval over de levensduur?
Kan je trouwens eens een thermometer in je lichtkap plaatsen om de luchttemperatuur boven het waterniveau van je bak te meten?
Citaat:
Ik heb gekozen voor ledbalken bij dit aquarium, omdat ik eigenlijk nooit zo tevreden ben geweest over tl licht. In m'n 40 jaar dat ik aquaria heb, heb ik al verschillende tl's uitgeprobeerd, maar altijd vind ik het licht wat koud overkomen (vooral s'avonds als het donker is en het aquarium verlicht is). Mijn eerste ervaring met Led's is dat ik het licht een stuk prettiger en rustiger vind overkomen. Maar het zou best kunnen zijn dat dat een gevoelskwestie is.
Ik ben zelf ook al sinds 1965 met aquaria bezig.
Ben ook nooit echt gecharmeerd geweest door TL-verlichting maar dan voornamelijk om volgende redenen:
1. TL-lampen zijn rondstralers (reflectoren zijn trouwens noodzakelijk om het zijwaarts en naar boven 'verloren' licht te reflecteren) waardoor het uitgestraalde licht een 'plat' en reliëfloos karakter heeft. Dimbaar van 1 tot 100% maar de lichtkleur varieert niet (zichtbaar) tijdens het dimmen (1% verlichting is trouwens nog een 'pak' licht).
De zon en ook de gloeilamp/halogeenlamp/HQI-lamp zijn puntbronnen waardoor het licht een zeer natuurlijk karakter heeft (elke rimpeling van het wateroppervlak zie je terug tot op de bodem).
Ik heb ooit getest met 3x MR16 12V/50W halogeenlampen boven mijn 100x40x60cm bakje en het resultaat was gewoonweg verbluffend.
Het nadeel is dat de lichtkleur van halogeenlicht zeer geel is (ca. 3000K, te weinig blauw aanwezig voor een goede plantengroei) en de lampen op 30-40 cm boven het wateroppervlak moeten gemonteerd worden i.v.m. de stralingshoek (max. 36°) en de warmteontwikkeling (een open bak is dan noodzakelijk).
Voordeel is dat de lampen van 0% tot 100% kunnen gedimd worden waarbij de kleurtemperatuur, net als zonlicht, van rood naar (geel)wit varieert.
HQI-lampen zijn kwasi perfect (puntbron, kleurtemperaturen van 4300K tot 20.000K) ware het niet dat ze slechts dimbaar zijn van ca. 30 tot 100%.
De warmteontwikkeling is enorm en dus moeten deze lampen op minstens 30-50cm boven een open bak toegepast worden.
2. Het gebrek aan het reeds vermelde kleurtemperatuurverloop bij het dimmen (van rood/oranjeachtig naar wit en omgekeerd zoals bij een echte zonsopgang/zonsondergang).
LEDverlichting zou hierbij een aantal van mijn grieven t.o.v. TL-verlichting kunnen oplossen:
- Puntbronverlichting (al heb je bij LEDbalkverlichting wel vele tientallen tot honderdtallen puntbronnen onder de vorm van losse LEDs).
- Dimbaar van
0 tot 100% en tevens bruikbaar als (zwakke, continue) nachtverlichting.
- Door middel van een gepaste verhouding aan koudwitte en/of warmwitte, rode en blauwe LEDs en hun onderlinge lichtsterkte kan je een gepast en aangenaam lichtspectrum voor de plantengroei èn voor het menselijk oog creëren.
Mijn grootste vrees betreffende LEDverlichting is de effectieve levensduur èn de lichtterugval over de opgegeven levensduur.
Bij de recente TL-buizen (zowel T5 als T8, bvb. de 8xx en 9xx Master serie van Philips en Lumilux serie van Osram) bedraagt de lichtterugval ca. 10% over de totale levensduur, m.a.w. op het einde van de levensduur hou je nog ca. 90% van de initiële lichtsterkte over. Bij de aquariummerklampen geen idee wegens niet opgegeven.
10% lichtterugval is onmerkbaar voor het menselijk oog (i.t.t. de vroegere 30% van T8).
De levensduur van T8 (Master en Lumilux) bedraagt ca. 15.000 uur, voor T5 geldt ca. 18.000 à 25.000 uur, beiden met een uitval van max. 10% (Osram heeft zelfs een serie TL-buizen met een levensduur van meer dan 60.000 uur).
Bij LEDs geeft men de lichtterugval over de levensduur aan met de L-norm.
Actueel worden de L50, L70 en L80 norm toegepast (L50 betekent dat de LEDs op het einde van hun levensduur nog 50% van de initiële lichtsterkte afgeven, actuele TL-lampen beantwoorden dus aan de L90 norm).
De betere LEDs van bekende fabrikanten (Philips, Osram, Cree) voldoen meestal aan de L70 of L80 norm, van goedkope (Chinese) LEDs verwacht ik niet beter dan L50 vermits nooit of niet opgegeven.
Als levensduur voor LEDs/LED-lichtstrips wordt dikwijls 50.000 uur opgegeven.
50.000 uur met een lichtterugval van bvb. 30% (L70 norm) betekent dat je de LEDs vroegtijdig moet vervangen (zoals vroeger het geval was met de T8 lampen) om de lichtterugval te beperken tot een 10%.
Na hoeveel tijd moeten de LEDs/LED-lichtstrips dan vervangen worden? Geen idee want grafieken met levensduur en lichtterugval worden zelden of nooit opgegeven.
Vermits LED-lichtstrips voor aquaria meestal waterdicht ingegoten zijn (IP6x norm) zijn de aparte LEDs niet afzonderlijk te vervangen hetgeen inhoudt dat de volledige lichtstrp moet vervangen worden en dus bij de betere merken een kostbare zaak wordt (een defecte/versleten TL-buis vervangen kost slechts een paar Euro (standaard 8xx-9xx lampen) tot 20-30€ voor een specifieke aquariummerklamp).
Mijn conclusie:LEDverlichting is dè toekomst, zonder enige twijfel.
De vooruitgang op het niveau van LEDs (lichtrendement, levensduur, lichtterugval, lichtspectrum) is echter nog volop in ontwikkeling, in de volgende jaren kunnen we enorme verbeteringen verwachten met waarschijnlijk ook consequente prijsdalingen.
Ik wacht i.i.g. nog even af.
PS: Mooie bak trouwens!
PPS: Sorry te horen dat je LED-voeding problemen geeft Darter...
Ik veronderstel dat je nog in de waarborgperiode zit? (neem dan contact op met je leverancier)